انواع مدل های پوکه معدنی با وزن مخصوص و ابعاد و دانه بندی منحصر به فرد در صنایع ساخت و ساز به کار می روند. وزن این پوکه ها اغلب بر اساس یک واحد اندازه گیری خاص مشخص می شود. در نهایت وزن نهایی و مقدار پوکه تعیین کننده قیمت مصرف کننده خواهد بود. واحد اندازه گیری این مواد بر اساس متر مکعب تعیین می شود. شما می توانید مقدار پوکه را در هر متر مکعب مشخص کنید و عدد به دست آمده وزن واقعی پوکه خواهد بود. 

نحوه محاسبه مقدار پوکه معدنی برای ساختمان سازی

پوکه معدنی از مصالح سبک وزن ساختمانی محسوب می شود؛ اگر یک پوکه را در آب بیندازید، بر روی آب شناور باقی می ماند. با این وجود در صنایع ساختمان سازی همواره به دنبال مشخص کردن وزن پوکه ها برای مصارف مختلف هستند. وزن پوکه معدنی بر بار مرده ساختمان تاثیر می گذارد و نباید از حد مجاز عبور کند. در این صنایع از پوکه های سبک تر با میزان تخلخل بیشتر استفاده می شود؛ هر چه میزان تخلخل پوکه بیشتر باشد، وزن آن کمتر خواهد بود. 

هر چه وزن عددی پوکه کمتر باشد، کیفیت آن نیز بالاتر خواهد بود. در میان انواع پوکه های موجود در کشور، پوکه های قروه، همدان و… با وزن کمتر و کیفیت بالاتری ارائه می شوند. نحوه محاسبه پوکه معدنی به این صورت است که باید از واحد اندازه گیری متر مکعب استفاده شود. به دلیل سبک بودن وزن پوکه، از واحد اندازه گیری حجم آن در این زمینه استفاده می شود. در خصوص اندازه گیری پوکه معدنی قروه از گاما با نماد “Y” استفاده می کنند. 

مقدار پوکه پوکه معدنی در ساختمان
مقدار پوکه معدنی در ساختمان

اندازه گیری مقدار پوکه معدنی برای شیب بندی ساختمان

در خصوص محاسبه مقدار پوکه معدنی در بخش شیب بندی ساختمان باید از چند مرحله تبدیل واحد استفاده کنید. به طور کلی در هر بخش از ساختمان از میزان به خصوص پوکه استفاده می شود. در بخش شیب بندی ساختمان، ارتفاع پوکه ریزی مورد توجه قرار می گیرد. این ارتفاع بین 5 تا 15 برآورد می شود که بر اساس آن میزان پوکه مورد نیاز برای شیب بندی ساختمان مشخص خواهد شد. برای بهبود اندازه گیری پوکه معدنی به مثال زیر توجه داشته باشید:

در یک آپارتمان 200 متری اگر فرایند کف سازی با ارتفاع 10 سانتی متر انجام شود، ابتدا ارتفاع به متر محاسبه شده و سپس در کل مساحت محیط ضرب می شود. در این ساختمان ما به 20 متر پوکه نیاز داریم که میزان تقریبی استفاده از این مواد است.


نحوه محاسبه مقدار پوکه در سقف

محاسبه مقدار پوکه معدنی برای ساخت سقف ساختمان نیز بر حسب متر مکعب انجام می شود. در این بخش از ساختمان از ماشین حمل پلویی استفاده شده و مقدار آن را محاسبه می کنند. برای این منظور میزان اضافه بار و ارتفاع آن محاسبه می شود. اگر در ماشین پلویی اضافه بار 30 سانتی متر باشد، مقدار پلویی 15 در نظر گرفته می شود. برای تعیین میزان پوکه، ارتفاع ماشین نیز بررسی خواهد شد. این مقدار در طول و عرض ماشین هم ضرب شده و در نهایت مقدار پوکه مورد نیاز برای سقف به دست می آید.

به طور کلی شیب بندی سقف ساختمان یکی از مهمترین بخش های ساختمان سازی است. به همین سبب  اندازه گیری پوکه معدنی باید با دقت بالا انجام شود. بهترین نوع پوکه برای شیب بندی سقف ساختمان، پوکه فندقی است که سایز آن بین پوکه بادامی و عدسی قرار دارد.


مقدار پوکه برای کف سازی و شیب بندی چه قدر باید باشد؟

در نظر گرفتن این مولفه ها برای  اندازه گیری پوکه معدنی اهمیت زیادی دارد و مقدار تقریبی میزان پوکه را مشخص می کند. برای کف سازی ارتفاع شیب بندی ساختمان برآورد شده و بر اساس این ارتفاع میزان تقریبی پوکه در بخش کف سازی مشخص می شود. 

در محاسبه مقدار پوکه معدنی عمدتا به نوع مصالح جانبی مورد استفاده در این حوزه نیز توجه می شود. این مصالح برای تعیین میزان کلی پوکه مورد نیاز در ساخت و ساز مشخص می شوند. شما می توانید برای اندازه گیری پوکه معدنی با دقت و مهارت بیشتر به کارشناسان فنی تیم ما مراجعه کنید.


عمق پوکه‌ریزی برای انواع مختلف پوکه چقدر باید باشد؟

برای محاسبه مقدار پوکه معدنی در کف سازی ساختمان، ضخامت و عمق پوکه مورد استفاده در کف نیز بررسی می شود. این مهم با در نظر گرفتن ابعاد و اندازه دانه بندی های پوکه معدنی مشخص خواهد شد. به طور کلی پوکه های عدسی در کف سازی ساختمان با عمق و زیرسازی 5 سانتی متری به کار می روند. پوکه های نخودی با شیب بندی و کف سازی 7 سانتی متری به کار می روند و پوکه بادامی با زیرسازی 10 سانتی متری به کار می رود. 

کلام اخر

برای افزایش دقت پوکه ریزی در بخش های مختلف ساختمان، توجه به محاسبه مقدار پوکه معدنی اهمیت زیادی دارد. توصیه می کنیم برای برآورد دقیق هزینه خرید پوکه حتما به نحوه اندازه گیری پوکه معدنی با روش های استاندارد و اصولی توجه داشته باشید. با گسترش روزافزون استفاده از پوکه ها در صنایع ساخت و ساز، نیاز به این اندازه گیری ها بیشتر از پیش احساس می شود. در این زمینه گاها از فرمول هایی برای تبدیل واحد استفاده می کنند که اندازه دقیق متراژ پوکه معدنی را مشخص می کند. بسته به متراژ تعیین شده، حجم نهایی پوکه مورد نیاز تعیین خواهد شد. این مهم با در نظر گرفتن نوع پوکه های معدنی تعیین می شود؛ چرا که حجم هر پوکه در واحد متر مکعب متفاوت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *