می توان گفت مهم ترین، جزئی ترین و دقیق ترین فرایندی که در طراحی ساختمان، محوطه و … لازم است، شیب بندی ساختمان است. شیب بندی ساختمان یکی از مراحل ساختمان سازی است که طی آن می توان آب را طوری هدایت و حرکت داد که از محوطه مورد نظر خارج گردد. در حقیقت تخلیه آب، اصلی ترین هدف از شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی است که می تواند در فضاهای مختلف انجام بگیرد.برای مثال تخلیه آب و هدایت آن به فضای بیرونی در پشت بام ساختمان ها، اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل باید شیب بندی پشت بام طوری انجام بگیرد که آب بدون هیچ گونه مشکلی، حرکت و هدایت گردد. تنها در این صورت است که می توان در زمان مناسبی، حجم معقولی از آب را تخلیه نمود. به این ترتیب می توان از شیب بندی در موقعیت های مختلفی از جمله پیاده رو سازی، محوطه سازی، ساختمان سازی و … استفاده کرد.
شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی
شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی

اصول شیب بندی ساختمان

آب هایی که به علت بارش برف، باران و یا حتی شستشو جاری می شوند بایستی در مدت زمان متناسبی تخلیه شوند. در غیر این صورت احتمال بروز خسارات جبران ناپذیر به سازه و تاسیسات آن وجود دارد. بنابراین می توان اجرای صحیح و اصولی شیب بندی را به عنوان عاملی در جلوگیری از این اتفاقات ناخوشایند دانست. اصول اصلی شیب بندی در حالت کلی عبارت است از:
  1. عملکرد:

    باید با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی و همچنین عملکرد سازه در مورد نحوه شیب بندی آن تصمیم گرفت.
  2. زهکشی:

    شیب بندی ساختمان باید طوری انجام بگیرد که از آسیب های احتمالی جلوگیری کرده و تخلیه آب به درستی انجام بگیرد.
  3. تکیه گاه سازه ای:

    در شیب سازی اصولی باید علاوه بر وزن مصالح مورد استفاده، وزن برف، آب و یا هر چیز دیگری که ممکن است در محوطه مورد نظر جمع شود را نیز در نظر گرفت.
  4. زیباشناسی:

    در شیب بندی ساختمان با پوکه باید به لحاظ طراحی کلی سازه، زیبایی ظاهری آن را نیز در نظر گرفت.

شیب بندی ساختمان به چه عواملی بستگی دارد؟

اجرای شیب بندی ساختمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. مهندس و یا معمار ساختمان با توجه به فاکتورهایی مانند میزان بارندگی برف و باران، موقعیت ساختمان، زیبایی ظاهری سازه و در نظر گرفتن وزن وارد بر سازه، نحوه اجرای شیب بندی را تعیین می کند.

روش های مختلف شیب بندی ساختمان

شیب بندی ممکن است با مصالح مختلفی انجام بگیرد که برای انتخاب هر کدام عملکرد و طراحی ساختمان و سقف در نظر گرفته می شود. متداول ترین روش های شیب بندی عبارتند از:
  • شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی
  • شیب بندی ساختمان با فوم بتن
  • شیب بندی ساختمان با سیمان
  • شیب بندی ساختمان با پرلیت

شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی

پوکه معدنی، سنگی متخلخل و بسیار سبک است که در کوه های آتشفشانی یافت می شود. این نوع سنگ معدنی می تواند در پشت بام و سقف ساختمان ها نقش عایق حرارتی و صوتی را ایفاء نماید. در شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی شیب سقف بر اساس نوع آن تعیین می گردد. قیمت پوکه برای شیب بندی در مقایسه با مصالح دیگر بسیار ارزان است و می تواند هزینه های اجرای پروژه را به میزان زیادی کاهش دهد.استفاده از پوکه معدنی برای شیب بندی ساختمان با توجه به ویژگی های آن بسیار مناسب و ایده ال خواهد بود. وزن سبک و قیمت پوکه پشت بام از مزایای مهم پوکه است که نمی توان به راحتی از آن گذشت.

مزایای شیب بندی با پوکه معدنی

  • افزایش استحکام و مقاومت سازه
  • سبک سازی ساختمان و در نتیجه افزایش مقاومت آن در مقابل زلزله
  • کاهش هزینه های اجرایی پروژه های عمرانی و ساخت و ساز با توجه به قیمت پوکه برای شیب بندی
  • سرعت بخشیدن به مراحل ساخت و ساز
  • ایجاد عایق مناسب در مقابل صدا و دما
  • مقاومت بالا در مقابل حریق و آتش سوزی
  • سادگی در اجرای پروژه های لوله کشی و برق کشی و …
  • جلوگیری از نفوذ حشرات موذی مانند مورچه، موریانه و …
  • افزایش استحکام و طول عمر سازه
شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی
شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی

بهترین نوع پوکه برای شیب بندی ساختمان

پوکه های معدنی در ابعاد و اندازه های مختلفی وجود دارند و شاید این مساله انتخاب شما را با مشکلاتی همراه کند. برای انتخاب نوع پوکه معدنی لازم است به چند نکته اساسی توجه کنید:
  • شیب بندی سقف
  • شیب بندی مابین طبقات
  • عمق شیب بندی
  • ضخامت شیب بندی
به عنوان مثال برای شیب بندی پشت بام، نوعی از پوکه معدنی بهتر است که کمترین وزن را داشته باشد. چرا که در این حالت بر روی سقف و ستون ها وزن زیادی وارد نخواهد شد. علاوه بر این، چنین پوکه هایی در برابر تغییرات دما و سر و صدا عایق های بسیار مناسب تری هستند. در مورد شیب بندی مابین طبقات نیز می توان پوکه های نخودی با اندازه تقریبا ریز و یا متوسط را بهترین گزینه دانست. استفاده از پوکه های نخودی با این مشخصات می تواند از وارد شدن آسیب به زیرساخت های قرار داده شده در کف جلوگیری کند.

بهترین روش شیب بندی ساختمان

حال که با اهمیت شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی و روش های دیگر آن ها آشنا شدید، آیا می دانید بهترین روش شیب بندی ساختمان کدام است؟ در پاسخ باید اشاره کنیم که هیچ روشی را نمی توان به صورت مطلق بهترین دانست. برای انتخاب بهترین روش باید به موارد مختلفی توجه گردد که برخی از آن ها عبارتند از:
  • آب و هوای منطقه
  • موقعیت ساختمان
  • زیبایی ظاهری سازه
  • نوع مصالح به کار رفته
هر کدام از روش ها و مصالحی که در آن ها به کار می روند، مزایا و معایبی دارند که می توانند شیب ایده آل را تحت تاثیر قرار دهند. برای مثال در سقف هایی با شیب کم و یا مسطح، استفاده از سیمان برای شیب بندی می تواند مناسب باشد. این در حالی است که اگر شیب سقف تند باشد، بهتر است از پوکه معدنی برای پوشش سقف استفاده گردد.بهترین روش شیب بندی سقف هایی که به صورت منحنی بوده و یا اشکال پیچیده ای دارند، شیب بندی با فوم بتن است که برای انواع زوایا به کار می رود. البته شیب بندی با استفاده از پرلیت نیز می تواند در اینگونه زوایای شیب به کار رود؛ ولی به دلیل هزینه بیشتری که دارد چندان توصیه نمی شود. چرا که نصب آن به تخصص بیشتری دارد.در حالت کلی انتخاب بهترین روش باید با توجه به عوامل متعددی انجام بگیرد و در نهایت به صورت موردی برای آن تصمیم گیری گردد. برای این منظور پیشنهاد می کنیم در اجرای پروژه های خود با یک پیمانکار حرفه ای مشورت نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *