پوکه معدنی

پوکه معدنی نوعی سنگ، سبک وزن و متخلل است. خواص منحصر بفرد این سنگ معدنی همچون وزن پایین، تخلل بالا، مقاومت در برابر رطوبت و …. باعث شده در بسیاری از صنایع از جمله ساختمان سازی، کشاورزی، عمران، نساجی و… مورد استفاده قرار بگیرد.
پوکه های معدنی سنگ هایی هستند که در نتیجه فعالیت‌های کوه‌های آتشفشان تشکیل می‌شوند.
پوکه معدنی در واقع به ضایعات یا زباله های معدنی گفته می شود که با فوران آتش فشان ها و سرد شدن گدازه های آن بوجود می آیند ولی با این حال در بسیاری از صنایع به عنوان مواد اصلی تولید محصول بکارد می‌رود.
این نوع سنگ آتشفشانی؛ شامل مواد مختلفی چون خاک، شن، سنگ، خاک رس، سنگ آهک، سنگ گچ، سرباره‌ها و سایر مواد معدنی می باشد

68678

پوکه معدنی چیست؟

پوکه معدنی یا پومیس pumice ، به سنگ هایی با وزن کم و سبک و متخلل گفته می‌شود که هنگام شروع فعالیت آتشفشان ها، از مواد مذابِ بیرون ریخته شده از گدازه هایِ آتشِ، دهانه آتشفشان تشکیل می شوند که پس از گذر زمان منجمد می شوند.
درواقع این سنگ شگفت انگیز که ساخته ی طبیعت می باشد و از دل آتش فشان ها بیرون می آید، با حبس گاز هنگام سرد شدن سریع؛ به سنگی متخلخل به نام پوکه معدني تبدیل می شود.

پوکه معدنی چیست؟ پوکه معدنی (mineral pumice) در صنایع نساجی، کشاورزی، ساختمان سازی و سازه های بتنی همچون طلا ارزش اجرایی دارد.
باتوجه به وزن پایینی که دارد از آن به عنوان پوکه سنگ پنبه ای یاد می شود. استحکام بالا، عایق صدا، گرما و سرما، فراوانی و سرشار بودن از مواد و املاح معدنی؛ از خاصیت ها و ویژگی های بی نظیر پوکه معدنی هستند.

بعبارت دیگر پوکه معدنی یا پومیس یا mineral pumice از دو بخش پوکه و معدنی تشکیل شده است. بخش اول به دلیل وزن بسیار سبک، تخلخل بالا و استحکام بالا و عایق پوکه و بخش دوم آن به دلیل خروج از آتشفشان و جذب املاح معدنی زیاد در مسیر خروج، معدنی نام گذاری شده است.

علت وزن پایین و تخلخل بالای پوکه معدنی

زمانی که آتش از دهانه آتشفشان به بیرون میریزد، مواد مذاب را از اعماق زمین به سمت سطح زمین روانه می کند و در طی مسیر گاز های آتشفشانی در فشار بالای زیر زمین، جذب مواد مذاب می شوند. پس از آن مواد مذاب به سطح زمین می رسند و در دمای پایین و رطوبت سطح زمین، به سرعت سرد و منجمد می شوند؛ در همین حین مواد معدنی و گاز های آتشفشانی موجود در مواد مذاب سرد شده و باعث تخلخل بالا و وزن پایین پوکه معدنی می شوند.

ویژگی بهترین پوکه معدنی
3546

دلیل معدنی بودن پوکه چیست؟

زمانی که آتش از دهانه آتشفشان به بیرون میریزد، مواد مذاب را از اعماق زمین به سمت سطح زمین روانه می کند و در طی مسیر گاز های آتشفشانی در فشار بالای زیر زمین، جذب مواد مذاب می شوند. پس از آن مواد مذاب به سطح زمین می رسند و در دمای پایین و رطوبت سطح زمین، به سرعت سرد و منجمد می شوند؛ در همین حین مواد معدنی و گاز های آتشفشانی موجود در مواد مذاب سرد شده و باعث تخلخل بالا و وزن پایین پوکه معدنی می شوند.

نحوه شکل گیری پوکه معدنی

پوکه معدني سنگی است که از آتشفشان تشکیل می شود . به اینصورت که زمانیکه گدازه های آتش همراه با آب و گاز زیاد از اعماق آتشفشان به سوی سطح زمین روانه می شوند پس از سرد شدن و سخت شدن گدازه ها به یک ماده معدنی سبک و سنگی تبدیل می شوند و در نهایت بیرون از آتشفشان صخره های شکم با حباب های گازی که وزنی کم به جهت حبس گازها در آن، دارند؛ مشاهده می شود.

نحوه ی شکل گیری پوکه از گدازه های آتش فشان

پوکه معدنی چه کاربردی دارد

بطور کلی بیشترین حجم پوکه معدنی و پوکه صنعتی که در کارخانه ها تولید می شود؛ صرف مصالح ساختمانی سبک مانند بلوک بتونی و بتن خام می شود.

کاربرد دیگر پوکه معدنی؛ در کشاورزی، کف، سقف، محوطه سازی و ساخت مواد ساینده است. درصد کمی از پوکه هم در خرد کردن و صیقل دادن شیشه و همچنین تمیز کردن و تهیه برخی انواع فلز می باشد.

 

ساخت و ساز
پزشکی
کشاورزی
کاربرد پوکه معدنی

موارد استفاده از پوکه معدنی

ویژگی های پوکه معدنی

ویژگی های منحصر بفرد پوکه معدنی باعث شده تا این ماده معدنی شگفت انگیز یکی از و پر کاربرد ترین سنگ های جهان به شمار برود. از جمله یکی از مهم ترین ویژگی های پوکه معدنی می‌توان به غیرقابل احتراق بودن، رسانایی ضعیف، استحکام بالا، وزن سبک، عایق بسیار خوب در برابر گرما، سرما و صدا، مقاوم در برابر رطوبت و غنی بودن از مواد معدنی، اشاره کرد.

عایق گرما،سرما،صدا

 ویژگی بارز عایق بودن و رسانایی ضعیف پوکه و مقاومت بالای پوکه معدنی در برابر رطوبت باعث شده تا از آن در مصالح ساختمانی استفاده شود. جلوگیری از اتلاف انرژی ساختمان یک مسئله مهمه حائز اهمیت است که براحتی با بکاربردن پوکه در آن ساختمات حاصل می شود. همچنین مسئله ی آلودگی صوتی نیز یکی دیگر از مسائل مهم در زندگی آپارتمان نشینی می باشد که با وجود پوکه جبران می شود.

غیر قابل احتراق بودن

پوکه معدنی نمی سوزد! از آنجایی که در هر ساختمانی احتمال وقوع آتش وجود دارد، می‌توانیم با استفاده از پوکه معدنی از میزان تلفات ناشی از آتش سوزی بکاهیم. پوکه معدنی در برابر حرارت تا 760 درجه سانتی گراد مقاوم است. اگر در ساختمانتان از پوکه استفاده کردید و روزی بر حسب اتفاق و احتمال دچار آتش سوزی شدید می توانید سرعت پیشروی آتش را کاهش دهد.

غنی از مواد معدنی

طریقه شکل گیری پوکه معدنی باعث شده تا این سنگ آتش فشانی غنی از املاح طبیعی معدنی باشد. به همین دلیل وجود مواد معدنی در پوکه باعث شده تا از آن در صنایع مختلف استفاده شود.

وزن پایین و سبک

پوکه معدنی نوعی سنگ متخلخل و حفره حفره با مقاومت و استحکام بالا و وزن سبک است. ظاهر اسفنجی و وجود حفره ها در پوکه باعث شده تا این سنگ معدنی بسیار سبک به عمل آید.

پوکه معدنی آب را جذب می کند

خاصیت جذب آب در پوکه باعث شده تا از آن در صنایعی همچون کشاورزی که در آن جذب آب توسط سنگ خیلی اهمیت دار؛ استفاده شود. 

استحکام بالا

برخلاف وزن سبک پوکه های معدني، به طرز شگفت انگیزی دارای مقاومت و استحکام بالایی هستند. استحکام بالای پوکه باعث شده از آن در تهیه و ساخت مصالح ساختمانی مثل؛ کف سازی، شیب بندی، راه سازی و سد سازی، ساخت تونل و… استفاده شود.

پوکه معدنی: زمین‌شناسی، مصارف، و اثرات زیست‌محیطی

همانطور که تا به اینجا صحبت کردیم پوکه معدنی یکی از مواد معدنی مهم است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. این ماده معدنی، از تجزیه و تحلیل سنگ‌های زیر زمین و استخراج آن‌ها حاصل می‌شود به همین خاطر است که از نظر شیمیایی، پوکه معدنی از مخلوطی از کربنات‌ها، سیلیکات‌ها، سولفات‌ها و آهن می باشد 

از جمله کاربرد مهم پوکه معدنی در صنعت ساختمانی است. پوکه در ساخت و ساز به عنوان یک ماده مقاوم و پایدار بشمار می رود و در تهیه سیمان؛ بتن و آجرها در راستای افزایش مقاومت و ماندگاری ساختمان‌ها تشکیل می شود.  پس از استفاده پوکه در صنعت ساختمانی، از آن در صنعت کشاورزی برای تولید کودهای شیمیایی استقبال شده است. همچنین این ماده معدنی یک افزودنی به خاک باغبانی میباشد که باعث افزایش کیفیت خاک شده و در نتیجه رشد گیاهان را تسهیل می کند. 

نحوه ی شکل گیری پوکه از گدازه های آتش فشان

با همه این تفاسیر و ویژگی ها، استخراج و استفاده از پوکه معدنی نیز اثرات مخربی بر زیست‌محیطی داشته باشد. به عنوان مثال استخراج این ماده معمولاً باعث اختلال در فرآیندهای زمین‌شناسی و زیست‌محیطی می شود یا اینکه ضایعات و زباله‌های معدنی و رسوبات این فرآیند می‌تواند به آلودگی آب‌های زیرزمینی و سطحی دامن بزند. البته پوکه معدنی آنقدر ارزش دارد که برای کاهش اثرات زیست‌محیطی، از روش‌های پایدار و مسئولانه برای استخراج و استفاده از پوکه معدنی استفاده می شود، مانند بازیافت مواد ضایعات، کاهش مصرف انرژی، و استفاده از فناوری‌های نوین در فرآیندهای استخراج و فرآوری می‌شود.

انواع پوکه معدنی

پوکه یا بصورت طبیعی و معدنی از دهانه آتش فشان تشکیل میشود یا بصورت صنعتی و از خاک در دمای بسیار بالا توسط معدن داران مربوطه تولید می شود. از انواع پوکه معدنی میتوانید در ساخت و ساز استفاده کنید چرا که همه ی انواع پوکه کارایی یکسانی برای ساختمان دارند اما در صنایع دیگر همچون کشاورزی حتما می بایست پوکه شما پوکه معدنی باشد.

اگر بخواهیم از دید تولید به پوکه معدنی نگاه کنیم، دو نوع دسته بندی در آن میبینیم که ساختماتی و صنعتی می باشد. اما اگر بخواهيم از نظر ظاهر و شکل به آن نگاه کنیم ۵نوع دسته بندی پوکه فندقی، نخودی، عدسی، بادامی و ماسه ای را خواهیم داشت.

در ادامه هر به توضیح هر کدام از انواع پوکه میپردازیم:

خرید پوکه معدنی نخودی

پوکه نخودی

Nokhodi Pumice

یکی از رایج ترین انواع دسته بندی های پوکه معدنی، پوکه های نخودی هستند که خرید آن ها برای پروژه های ساختمانی بسیار به صرفه خواهد بود. خرید و فروش پوکه های نخودی در مجموعه ما به دلیل عمر بالا و کیفیت قابل قبول این محصولات افزایش پیدا کرده است. 

خرید پوکه معدنی فندوقی

پوکه فندوقی

Fandoghi Pumice​

پوکه معدنی فندقی به دلیل سهولت در استفاده به خصوص برای شیب بندی ساختمانی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در مرکز خرید پوکه معدنی، فروش آنلاین این محصولات انجام شده و بهترین راهنمایی ها از سوی کارشناسان ما برای خرید آن ها ارائه می شود. 

خرید پوکه معدنی بادامی

پوکه بادامی

Badami Pumice​

پوکه معدنی بادامی از نظر شکل ظاهری و ابعاد با سایر مدل های این اقلام تفاوت دارد و استفاده از آن ها در صنایع ساختمانی برای ایجاد کف و سقف رایج شده است. این پوکه ها کمی گران تر از سایر مدل ها هستند.

خرید پوکه معدنی عدسی

پوکه عدسی

Fandoghi Pumice​

پوکه معدنی عدسی محبوب ترین پوکه در صنعت آرایشی و بهداشتی می باشد. این پوکه همچنین در عمران و ساختمان سازی و مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. پوکه معدنی عدسی وزن بسیار کمی داشته و در عین حال بسیار مستحکم است؛ از این رو در صنایع بتن سازی از آن ها استفاده ی زیادی می شود. 

خرید پوکه معدنی ماسه ای

پوکه ماسه ای

Nokhodi Pumice

پوکه معدنی ماسه ای یکی از ریزترین انواع دسته بندی های پوکه در دنیای صنعت به شمار می رود. برای خرید پوکه معدنی در خصوص نیازها و کاربردهای خود از این مصالح با کارشناسان باتجربه ما مشورت به عمل آورید.

خرید پوکه معدنی بادامی

پوکه مخلوط

Mix Pumice​

در این حالت دو یا چند مدل از پوکه را باهم مخلوط می کنند. نوع مخلوط اندازه های متفاوتی دارد و اندازه آن از ۵ و ۱۰ تا ۳۰ میلیمتر است. این نوع پوکه در ساختمان سازی، شیلات و پرورش ماهی و در بلوک های سولفید کاربرد دارد. 

استفاده های شخصی از پوکه معدنی

پوکه معدنی به دلیل طبیعی و غیرسمی بودن برای استفاده شخصی بی خطر است ، به عنوان ساینده در صابون و پاک کننده ها و لایه برداری پوست  مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین از پومیس به عنوان سنگ پا و برای از بین بردن پوست های مرده استفاده می شود

استفاده از پوکه معدنی در تصفیه خانه ها​

استفاده از محل تصفیه آب و فاضلاب های سنتی در بری مناطق رایج است. آّ و فاضلاب را با عبور از محل هایی که با پوکه معدنی یا پوکه ماسه ای پوشانده شده است عبور میدهند و از سوی دیگر آب روشن و پاک خارج می کنند.

استفاده از پوکه معدنی در صنعت پزشکی

پوکه معدنی در صنعت پزشکی و سلامت فردی نیز مورد استقبال قرار گرفته است. در تولید برخی لوازم پزشکی حساس، سایش فلز و آلومینیوم برای ساخت برخی قطعات پزشکی از پوکه استفاده می شود.



سبک سازی سازه ها با استفاده از پوکه معدنی

سبک سازی سازه های ساختمانی بشرط آنکه استحکام و مقاومت سازه هم حفظ شود یک ترفند موثر در ساخت و ساز بشمار می آید. پوکه معدنی یک ماده ساختمانی مهم برای سبک سازی بشمار می رود.

استفاده از پوکه معدنی در کشاورزی

از آنجایی که پوکه از مواد معدنی تشکیل شده است برای خاک و زمین باغبانی بسیار موثر است. از پوکه برای تقویت زمین های کشاورزی استفاده میشود

بهترین پوکه معدنی کدام است؟

وزن پوکه اولین نکته برای تشخیص بهتر بودن پوکه است. هرچه پوکه سبک تر و چگالی کمتری داشته باشد، با کیفیت تر و بهتر خواهد بود

توجه به سایز پوکه نیز یکی دیگری از نکاتی است که میبایست در زمان خرید پوکه معدنی به آن توجه داشته باشد. اندازه پوکه با مصرفی که برای آن در نظر گرفته اید میبایست هم خوانی داشته باشد. به عنوان مثال پوکه بادامی با سایز متوسط بزای شیب بندی ساختمان بهترین پوکه معدنی می باشد.

ویژگی بهترین پوکه معدنی در ایران
پوکه معدنی قروه

پوکه معدنی قروه

از جمله مناطقی که سرشار از پوکه های با کیفیت و مرغوب میباشد قروه است. پوکه معدنی قروه دارای وزن پایین با تخلل بالا ودارای استحکام بالا و سرشار از مواد معدنی درجه یک می باشد.

منابع پوکه معدنی (پومیس) و تفاوت آن با pumicite

پوکه معدنی یا پومیس به سنگ هایی گفته می شود که دارای اندازه های متفاوت بوده و دارای مواد معدنی چون سیلیس و میزانی آهن و کمی منیزیم می باشد. وزن سبکی دارد و می تواند روی آب حرکت کند ولی با نفوذ آب در آن غرق می شود. Pumicite نوعی از پوکه معدنی میباشد که بسیار ریز می باشد، تخلل بالا و وزن بسیار بسیار کمی دارد و به دلیل وجود درصد بالای گاز تشکیل میشود.

 پوکه در چه مناطقی استخراج می شود؟

پوکه معدنی یک سنگ آتشفشان میباشد، بهمین خاطر هم در مناطقی که دارای کوه های آتشفشانی هستند وجود دارد. درحال حاظر 50 کشور در جهان وجود دارد که در آن ها پوکه معدنی استخراج می شود. بزرگترین کشور تولید کننده پومیس ایتالیا بوده و پس از آن شیلی، یونان، ترکیه و ایالات متحده و اسپانیا و ایران به ترتیب کشورهایی هستند که دارای آتشفشان برای تولید پوکه معدنی هستند.

استخراج پوکه معدنی
نحوه استخراج پوکه معدنی

پوکه معدنی پرلیت

زمانی که گدازه های آتش از آتشفشان بیرون میریزد، اگر تحت فشار و گرمای زیادی قرار بگیرد و اگر املاح منطقه هم آهکی باشند، پوکه معدنی های تولید شده دارای رنگ روشن تر و املاح معدنی بیشتری 

شکننده ترخواهند بود که به آن پرلیت گفته می شود. پرلیت ها جذب آب بالایی دارند و بهمین خاطراز پرلیت بیشتر در کشاورزی استفاده می شود. استفاده از پرلیت در کشاورزی باعث میشود تا زمین به آبیاری کمتری نیاز داشته باشد و املاح معدنی بیشتری هم به آن اضافه شود.

پوکه معدنی پرلیت
پوکه معدنی پرلیت

وزن پوکه معدنی

همانطور که تا به اینجا در توضیحات به آن اشاره شد، وزن پایین پوکه یک ویژگی منحصر بفرد برای آن در صنعت ساختمان سازی بشمار میرود. 

اما دقیقا وزن پوکه معدنی چقدر است؟ وزن مخصوص پوکه معدنی مبحثی است که برای وزن پوکه تخصیص داده شده است. حال وزن مخصوص پوکه به چه معنا می باشد؟ به عنوان نمونه وزن مخصوص پوکه بادامی در هر مترمکعب 500 تا 600 کیلیوگرم می باشد. 

وجود ناخالصی در برخی معادن پوکه باعث شده تا پوکه های مختلف وزن های متفاوتی داشته باشند. بطور کلی وزن پوکه معدنی حدود 500 تا 600 کیلوگرم میباشد و بوطر میانگین وزن تمامی پوکه ها را میتوان 600 کیلوگرم درمترمکعب، نظر گرفت

خرید پوکه از پوکه نت

پوکه های معدنی تولیدی در پوکه نت دارای کیفیت بالا و درجه یک می باشند و در انواع مختلفی برای مصارف ساختمانی تهیه می شوند. پوکه معدنی عبدی سعی دارد تا با تمام توان، با نظارت مستقیم بر استخراج و سرند پوکه معدنی، بهترین و تمیزترین نوع پوکه معدنی را به مشتریان خود عرضه نماید. از جمله خدمات پوکه معدنی عبدی میتوان به فروش انواع پوکه های معدنی چون پوکه ماسه ای، پوکه عدسی، پوکه فندقی، پوکه قروه و …. اشاره کرد.

هموطنان عزیز می توانند جهت خرید پوکه معدنی و دریافت مشاوره با شماره های ما تماس بگیرند و اطلاعات لازم را در زمینه نحوه فروش، کیفیت پوکه های معدنی عبدی و … از همکاران ما داشته باشند.

عکس پوکه معدنی

 

1 پوکه معدنی عبدی4

 

 

1 پوکه معدنی عبدی

فیلم و ویدئو پوکه معدنی

سوالات متداول پوکه معدنی

پوکه معدنی چیست و چه کاربردی دارد؟

پوکه معدنی نوعی سنگ آتشفشانی است که در اثر سرد شدن مواد مذاب تشکیل می شود و در ساخت و ساز و کشاورزی و پزشکی و …. استفاده میشود

ویژگی منحصر بفرد پوکه معدنی چیست؟

وزن سبک و چگالی پایین و استحکام بالا، عایق در برابر گرما و سرما و صدا از جمله ویژگی های منحصر بفرد پوکه است که آن را در میان مصالح ساختمانی دیگرارجح تر کرده است.

بهترین پوکه معدن یاز کجا استخراج می شود؟

بهترین نوع پوکه معدنی از شهر قروه استخراج می شود. بهترین پوکه دارای رنگ تیره تر و وزن پایین تر و تخلل بیشتر می باشد.

چگونه میتوان پوکه معدن مرغوب را تشخیص و سفارش داد؟

در صورتی که قصد خرید پوکه با کیفیت را دارید میتوانید با کارشناسان ما در پوکه نت تماس حاصل فرمایید

بهترین پوکه معدنی کدام است؟

باتوجه به کاربرد و استفاده ای که برای پوکه دارید بهترین پوکه به شما معرفی می شود. برای مثال پوکه معدنی قروعدسی برای کشاورزی بهترین نوع پوکه معدنی بشمار می رود.