پوکه معدنی برای شیب بندی ساختمان یکی از انواع سنگ های ساختمان سازی میباشد، که ویژگی های منحصر به فردی دارد. ظاهر متخلخل و وزن سبک پوکه های معدنی، آنها را به بهترین جایگزین بین مصالح ساختمانی برای شیب بندی ساختمان تبدیل نموده است. جهت استعلام برای قیمت شیب بندی پشت بام اینجا را کلیک نمایید

شیب بندی ساختمان چیست؟

یکی از مراحل ساختمان سازی شیب بندی است که باید با دقت و توجه بیشتر به جزئیات آن انجام گردد. این مساله در طراحی محوطه، ساختمان و … اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا برای هدایت و حرکت آب از یک فضا اهمیت بسیاری دارد. در حقیقت از شیب بندی به منظور تخلیه آب و جلوگیری از تجمع آن استفاده می شود. شیب بندی در قسمت های مختلفی از ساختمان مانند آشپزخانه، پشت بام و سرویس های بهداشتی اجرا می شود.

زمانی که از مصالحی مانند پوکه برای شیب بندی ساختمان استفاده می شود، باید اجرای آن به گونه ای انجام شود که در مدت مناسبی، حجم معقولی آب تخلیه گردد. لازم به ذکر است که به منظور شیب بندی بخش های مختلف در ساختمان از درصد شیب متفاوتی استفاده می گردد. 

شیب بندی پشت بام خانه
شیب بندی پشت بام در ساختمان سازی

شیب بندی ساختمان با چه نوع مصالحی انجام میشود؟

برای شیب بندی ساختمان از مصالح مختلفی استفاده می گردد که هر کدام مزایا و معایبی دارند. برخی از پر مصرف ترین مصالح عبارتند از:

به عنوان مثال برای شیب بندی سقف در ساختمان با توجه به کارایی و طراحی سقف، از مصالح مختلفی می توان استفاده کرد. که متداول ترین آنها عبارتند از:

بیشتر بخوانید: قیمت پوکه معدنی

شیب بندی پشت بام با پوکه به چه صورت است؟

پوکه برای شیب بندی ساختمان بهترین گزینه است که می تواند برای شیب بندی سقف نیز انتخاب بهتری به شمار آید. شیب بندی پشت بام در حقیقت به دلیل اینکه در مقایسه با قسمت های دیگر ساختمان ابعاد بزرگتری دارد، دشواری های خاصی دارد. بر همین اساس دقت مضاعفی را می طلبد. در ادامه مراحل مختلف شیب بندی پشت بام با پوکه را توضیح می دهیم:

  1. پوکه های معدنی که برای شیب بندی پشت بام استفاده می شوند معمولا باید در اندازه 10 تا 25 میلیمتر باشند.
  2. در ابتدا پوکه معدنی به حالت خالص و بدون اینکه با مواد دیگری ترکیب شود بر روی سطح پشت بام ریخته می شود. 
  3. پس از اینکه سطح بام کاملا با یک لایه از پوکه معدنی پوشش داده شد، لایه نازکی از ملات سیمان روی آن ریخته می شود و تمام.

در صورتی که شیب بندی پشت بام با پوکه به درستی انجام بگیرد مانع از جمع شدن آب برف و باران در فصل بارندگی در پشت بام خواهد شد.

نکات مهم در اجرای شیب بندی پشت بام با پوکه

  1. برای اینکه شیب بندی اجرا شده بعدها نشست نکرده و مقاوم باشد، بهتر است پوکه ها را با استفاده از غلتک بکوبید.
  2. برای اینکه وزن ساختمان سبک تر گردد، لایه ملات را نازکتر در نظر بگیرید.
  3. در صورتی که اندازه سطح مورد نظرتان از 10 سانتیمتر کمتر باشد، می توانید از پوکه نخودی در اندازه 10 تا 20 میلیمتر برای شیب بندی استفاده کنید.
  4. استفاده از پوکه بادامی برای سطوحی که بیش از 10 سانتیمتر هستند، گزینه مناسبی است.

شیب بندی ساختمان در گذشته چگونه انجام میشد؟

نخست با استفاده از ابزارهایی مانند شمشه زیرسازی سطح انجام می گرفت. پس از اینکه سطح کاملا هموار شد، شیب مورد نظر بر روی آن ساخته می شد. در نهایت با استفاده از ملات تهیه شده از ماسه و سیمان و البته ترکیب مشخصی از آنها شیب مورد نظر ایجاد می گردید. 

در حقیقت برای شیب بندی در گذشته، مبدا را به میزان لازم بالا می آوردند تا شیب لازم ایجاد گردد. بتن، خاک، نخاله و … از جمله مصالحی بودند که به مقدار لازم برای ایجاد حجم و شیب مورد نظر به کار می رفت.

پوکه برای شیب بندی ساختمان
پوکه برای شیب بندی ساختمان

بهترین نوع پوکه معدنی برای شیب بندی ساختمان

برای شیب بندی با پوکه، بهترین انتخاب، پوکه ای است که وزن بسیار کمی داشته باشد. چرا که این نوع از پوکه معدنی می تواند در برابر گرما، سرما و صدا عایق بسیار خوبی باشد. در انتخاب نوع پوکه باید محصولی را که دارای ضریب انتقال حرارتی بین 0.65 تا 0.435 است را انتخاب کنید. 

برای شیب بندی پشت بام با پوکه، استفاده از پوکه هایی با وزن سبک می تواند از وارد شدن وزن بیشتر به ستون ها و سقف ساختمان جلوگیری کند. البته افراد حرفه ای حتما در انتخاب پوکه به این مساله دقت می کنند. در ادامه می توان پوکه هایی مانند پوکه های ماسه ای را برای شیب بندی پشت بام معرفی کرد که دارای حفره های زیادی هستند. 

انتخاب پوکه های مختلف برای مصارف متفاوت

برای شیب بندی قسمت های مختلف می توان از پوکه های متفاوتی استفاده کرد. به عنوان مثال برای شیب بندی پشت بام توصیه می گردد از پوکه معدنی گردویی و یا بادامی که دارای اندازه ای بین 20 تا 40 میلیمتر باشد استفاده گردد. این دو نوع پوکه در برابر انتقال دما و حرارت و همچنین صوت عایق بسیار خوبی هستند. برای شیب بندی طبقات نیز پوکه معدنی فندوقی و یا نخودی با اندازه 10 تا 20 میلیمتر بهترین انتخاب خواهد بود. اندازه مناسب و متوسطی که این پوکه ها دارند، مانع از رسیدن آسیب به زیرساخت های موجود در کف ساختمان می شود. 

پوکه هایی که دارای حفره های کمتری هستند نیز می توانند برای شیب بندی درکف سازی ساختمان مورد استفاده قرار بگیرند. در کف سازی مقاومت بیشتری مورد نیاز است که به دلیل حفره های کم موجود در پوکه، وزن آنها افزایش یافته و در نتیجه مقاومت بیشتری ایجاد می گردد. 

البته انتخاب بهترین نوع پوکه معدنی به میزان عمق در نظر گرفته شده برای شیب بندی نیز بستگی دارد. در صورتی که در نظر دارید عمق شیب بندی کمتر از 5 سانتیمتر باشد، پوکه عدسی می تواند نیاز شما را تامین کند.

 

انواع پوکه برای شیب بندی

استفاده از پوکه برای شیب بندی ساختمان می تواند وزن وارد بر سازه را به میزان زیادی کاهش دهد. لکن برای این منظور می توان از انواع مختلف پوکه استفاده کرد که انتخاب آن بستگی به نیاز شما دارد. برای انتخاب بهتر می توانید به این شکل عمل کنید که:

  1. در صورت نیاز به شیب بندی با ضخامت کمتر از 5 سانتیمتر می توانید از پوکه عدسی استفاده کنید.
  2. در صورت نیاز به شیب بندی با ضخامت بین 5 تا 10 سانتیمتر می توانید پوکه فندوقی و یا نخودی را انتخاب کنید.
  3. اگر قرار است شیب بندی با ضخامت بیش از 10 سانتیمتر اجرا گردد، پوکه گردویی و یا بادامی بهترین انتخاب ممکن خواهد بود.
پوکه برای شیب بندی ساختمان
پوکه معدنی برای شیب بندی ساختمان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *