املاح معدنی مختلف موجب پیدایش پوکه معدنی با رنگ های مختلف می شود. سفید و یا خاکستری متمایل به سفید، سفید مایل به زرد و مشکی رنگ های انواع مختلف این سنگ های معدنی را تشکیل می دهند. پوکه معدنی سفید و پوکه معدنی سیاه دو مورد از انواع مختلف پوکه معدنی هستند که در ایران استخراج می شوند.

پوکه معدنی سفید

همان طور که می دانید پوکه معدنی انواع مختلفی دارد که تقریبا همه آنها به یک روش مشابه تشکیل می شوند. تنها مساله ای که موجب تمایز آنها می شود رنگ پوکه های معدنی است. جنس املاح هر منطقه و عناصری که دارد، متفاوت است که این مساله موجب تغییر در رنگ پوکه های معدنی شده است. بر همین اساس می توان گفت پوکه معدنی سفید نیز درست مانند پوکه معدنی از ماگما تشکیل شده است که با خروج از دهانه آتشفشان، سریعا سرد و منجمد می شود.اگر به پوکه معدنی سفید دقیق شوید متوجه خواهید شد که این نوع پوکه ذاتا به رنگ خاکستری روشن است که تقریبا متمایل به سفید است. پوکه معدنی سفید در ایران در اطراف کوه آتشفشانی سهند یافت می شود که به حالت نیمه فعال است. این کوه در اطراف شهرستان تبریز و بستان آباد قرار دارد که به همین علت، آن را پوکه معدنی سفید تبریز و یا پوکه معدنی سفید بستان آباد می نامند.

انواع پوکه معدنی سفید

پوکه معدنی سفید در اندازه های مختلفی استخراج می گردد که بر همین اساس در چند گروه کلی دسته بندی می گردد:
  • پوکه سفید ماسه ای
  • پوکه سفید عدسی
  • پوکه سفید نخودی
  • پوکه بادامی سفید
بیشتر بخوانید: قیمت پوکه معدنی

پوکه معدنی سیاه

یکی دیگر از انواع سنگ معدنی که به حالت گاز از دهانه کوه های آتشفشان خارج می گردد، پوکه معدنی سیاه است. گاز متصاعد شده در کناره ها و زمین آتشفشان بر روی زمین نشسته و پس از گذشت چند ساعت سرد می شود. در این حالت پوکه معدنی سیاه به حالت فله ای تشکیل خواهد شد.

انواع پوکه معدنی سیاه

پوکه معدنی سیاه نیز در انواع مختلف وجود دارد که عبارتند از:
  • پوکه معدنی سیاه نخودی
  • پوکه معدنی سیاه ماسه ای
  • پوکه معدنی سیاه بادامی
هر کدام از این انواع مختلف در رنگ ها و اندازه های مختلفی وجود دارند که برای مصارف خاصی به کار می روند.
پوکه معدنی سفید و پوکه معدنی سیاه
پوکه معدنی سفید و پوکه معدنی سیاه

تفاوت پوکه معدنی سیاه و سفید

اصلی ترین معیاری که می تواند کیفیت پوکه معدنی را تعیین کند، انجام آزمایش های تخصصی بر روی آن ها است. در این آزمایش ها باید میزان مقاومت فشاری ترکیبات ساختاری و درصد مواد موجود در ترکیبات تعیین گردد. با این حال می توان گفت در صورتی که پوکه معدنی وزن بسیار کمی داشته و دارای سطح متخلخلی باشد، کیفیت بالایی دارد.بر اساس آزمایشات و تحقیقات انجام گرفته پوکه معدنی سیاه نسبت به پوکه معدنی سفید، درصد آهک کمتری دارد و به همین دلیل از استحکام بالایی برخوردار است. در بین معادن پوکه معدنی کشور، پوکه سیاه قروه در بین انواع مختلف به لحاظ پایداری و استحکام از استاندارد بیشتری برخوردار است. اما بهتر است بدانید پوکه معدنی سیاه وزن مخصوص بیشتری نسبت به پوکه معدنی سفید دارد و کمی سنگین تر از آن می باشد.اما این مساله دلیل استفاده صرف از پوکه معدنی سیاه نیست و شما می توانید از هر دو نوع این پوکه ها و یا حتی ترکیبی از آنها برای مصارف گوناگون استفاده کنید. در حقیقت شما می توانید از پوکه معدنی سیاه و پوکه معدنی سفید بدون نگرانی استفاده کنید و برای این منظور در مورد انتخاب رنگ انواع مختلف نیز هیچ گونه دغدغه ای نداشته باشید.

کاربرد پوکه معدنی سفید و سیاه

کاربرد پوکه معدنی با توجه به ویژگی هایی که دارد، بسیار زیاد است که دلیل اهمیت این سنگ معدنی محسوب می شود. برخی از متداول ترین کاربردهای پوکه معدنی عبارت است از:
  • حذف آلاینده های محیط زیست به دلیل وجود مقدار زیادی آلومینیوم و اکسید سیلیس
  • پزشکی
  • صنایع راه سازی
  • در کشاورزی و کاشت گیاهان و تقویت آن ها
  • تصفیه فاضلاب
  • صنایع نساجی
  • زیباسازی شهری
  • ساخت آبنما
  • زیبا سازی آکواریوم

آیا رنگ پوکه معدنی بر روی کیفیت آن تاثیر دارد؟

ممکن است بسیاری از افراد برای تشخیص کیفیت و دوام پوکه معدنی، رنگ آن را به عنوان ملاک و معیار در نظر بگیرند. بهتر است اشاره کنیم که تاکنون مدرکی برای اثبات این موضوع وجود ندارد؛ ولی در عین حال برای رد این نظریه نیز دلایل قطعی و کاملی در دست نیست. اما می توان گفت رنگ پوکه معدنی برای تشخیص میزان مرغوبیت آن نقش بسیار کم رنگی دارد و شما نباید بر این اساس تصمیم گرفته و انتخاب کنید.در حالت کلی نوع کاربری ممکن است در مورد انتخاب رنگ خاصی از پوکه تاثیر بگذارد ولی این موضوع هیچ ربطی به کیفیت پوکه معدنی ندارد. در واقع اگر پوکه معدنی را برای کاربردهایی مانند بتن های سبک، ساخت و سازها و … تهیه می کنید رنگ های سیاه، مایل به زرد، سفید و قرمز هیچ فرقی با یکدیگر ندارند. در حالی که برای کاربردهایی که جنبه تزئینی دارند از قبیل ساخت آبنماها، آکواریوم ها، پیاده روها و فضاهای سبز مسلما پوکه های معدنی رنگی می توانند انتخاب بهتری به شمار آیند.مثالی دیگر برای این مساله استفاده از پوکه معدنی سفید در صنعت داروسازی است که رنگ سفید آن به نوعی مزیت محسوب می گردد. بنابراین در یک جمع بندی کلی می توان گفت رنگ پوکه تاثیر چندانی در کیفیت آن ندارد و تنها تاثیر آن در تعیین نوع کاربری است. چرا که رنگ های مختلف پوکه معدنی کاربردهای متفاوتی دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *