در هر جایی از دنیا حتی ایران، سدسازی از جمله فعالیت های عمرانی به شمار می رود که بسیار ارزشمند بوده و اهمیت بسیاری دارد. کنترل و مهار سیلاب ها و آب ها، تغییر مسیر آب های رودخانه ای و یا ذخیره کردن آن ها و … همگی برخی از کاربردهای سدها به شمار می روند. در این رابطه پوکه معدنی را می توان یکی از بهترین و اصلی ترین مصالح مورد استفاده در ساخت سدها برشمرد.برخورداری از ویژگی ها و خصوصیات فوق العاده در پوکه معدنی همگی عاملی برای استفاده از پوکه معدنی در سد سازی شده است. آیا شما نیز از این ویژگی ها اطلاع دارید؟در حالت کلی پوکه معدنی را می توان نوعی سنگ آهکی با خواص بیشمار معرفی کرد. پوکه معدنی به دلیل جذب آب می تواند برای سدسازی، گزینه مناسب و هوشمندانه ای باشد. یادآوری می کنیم که باید در ساخت سدها اصول و نکات اولیه آن رعایت گردد تا بتوان از سد برای ذخیره سازی آب کشور استفاده نمود.
پوکه معدنی در سد سازی
پوکه معدنی در سد سازی

پوکه معدنی در سدسازی

وزن آب ذخیره شده در پشت سدها زیاد است و در واقع این آب بسیار سنگین است. برای تحمل این وزن بسیار سنگین، بایستی از مصالحی استفاده شود که از مقاومت فشاری بالایی برخوردار باشد. برای این منظور می توانید از پوکه معدنی استفاده کنید زیرا کاملا مستحکم بوده و توان تحمل فشار بالا را نیز دارد.پوکه معدنی علاوه بر ویژگی های ذکر شده، ماندگاری و دوام بالایی دارد. جالب است بدانید پوکه می تواند تا 100 سال دوام داشته و در این مدت بدون شکستگی و تغییر باقی بماند.در سال های گذشته به منظور ساخت سدها از مصالحی مانند ماسه و خاک استفاده می شد. استفاده از چنین مصالحی مشکلات و معایبی داشت که مهمترین آن ها هدایت مقدار زیادی از آب جمع شده در پشت سد به داخل زمین و همچنین به لایه های زیرین زمین بود. امروزه و با استفاده از پوکه معدنی در سد سازی می توان از انتقال آب به زیرزمین جلوگیری کرد.بیشتر بخوانید: قیمت پوکه معدنی

چرا از پوکه معدنی در سدسازی استفاده می شود؟

در صنعت سدسازی می توان با استفاده از پوکه معدنی حجم بیشتری آب را در پشت سدها ذخیره کرد که این به دلیل خاصیت این سنگ معدنی شگفت انگیز است. شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی نیز تقریبا به دلیل همین ویژگی است. برای استفاده پوکه معدنی را به حالت پودر در آورده و سپس آن را با مصالح دیگر مخلوط می کنند و در عملیات ساخت سد مورد استفاده قرار می دهند.با توجه به قیمت ارزان پوکه معدنی شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی، سدسازی با آن و یا استفاده از پوکه معدنی پشت بام به لحاظ اقتصادی هزینه کمتری خواهد داشت. این موضوع موجب استقبال بیشتر افراد و متخصصان از استفاده از پوکه معدنی در مصارف مختلف شده است.پوکه معدنی در سد سازی و در مراحل مختلف به کار می رود. در ادامه به کاربرد پوکه معدنی در مراحل سدسازی در سدهای آبی اشاره می کنیم:
  • ساخت بدنه سدها:

    برای ساخت بدنه سدها باید آن را با نوعی از مصالح پر نمود که علاوه بر مقاومت بالا، وزن سبکی داشته باشد. پوکه معدنی می تواند این اهداف را محقق نماید.

  • عایق کاری بدنه سدها:

    یکی از خواص پوکه، عایق حرارتی بودن آن است که از این خاصیت می توان برای گرم نگه داشتن آب ذخیره شده در پشت سد استفاده کرد. این مساله به کاهش هزینه ها کمک شایانی خواهد نمود.

  • ساخت هسته سد:

    برای ساخت هسته سد، نیاز به ماده ای مقاوم و قوی داریم که پوکه برای این منظور بهترین انتخاب خواهد بود.

  • ساخت سرریز سد:

    یکی از مراحل سدسازی، پر کردن سرریز آن با ماده ای پرکننده می باشد که بتواند سد را مقاوم تر و سبک تر نماید. چه ماده ای بهتر از پوکه معدنی.
پوکه معدنی در سد سازی
پوکه معدنی در سد سازی

مزایای استفاده از پوکه معدنی در سدسازی

همان طور که در مطالب قبلی اشاره کردیم پوکه معدنی در سد سازی با توجه به مزایای متعدد آن، مورد استفاده قرار می گیرد که اصلی ترین عامل استفاده از پوکه معدنی پشت بام نیز به شمار می آید. مهمترین این مزایا عبارتند از:
  • عایق حرارتی:

    با توجه به خاصیت عایق حرارتی پوکه معدنی، استفاده از آن می تواند مانع از تبخیر آب در پشت سدها گردد. به این وسیله می توان در مصرف آب نیز صرفه جویی نمود.

  • فیلتر:

    از پوکه معدنی می توان به عنوان فیلتر استفاده نمود تا به این وسیله مانع از ورود ذرات معلق به آب شد. به این وسیله می توان کیفیت آب را به میزان زیادی بهبود بخشید.

  • کاهش وزن:

    به دلیل وزن سبک پوکه در صورت استفاده از آن در سدسازی وزن سد به میزان زیادی کاهش خواهد یافت. به این وسیله هزینه سدسازی نیز کمتر خواهد شد.

  • مقاومت بالا در مقابل زلزله:

    مقاومت پوکه در مقابل زلزله به اثبات رسیده است زیرا وزن کمی دارد. به همین دلیل پوکه می تواند در افزایش مقاومت سد در مقابل زلزله موثر باشد.

انواع پوکه معدنی قابل استفاده در سدسازی

پوکه معدنی انواع مختلفی دارد که هر کدام بنا به ویژگی ها و خاصیتی که دارند در کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرند. پوکه معدنی در سد سازی با پوکه معدنی پشت بام متفاوت است. شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی نیز با نوع خاصی انجام می گیرد.در حالت کلی پوکه هایی برای استفاده در ساخت سد مناسب هستند که از حفره های کمتری برخوردار باشند. پوکه هایی که حفره های کمتری دارند، نسبت به انواع دیگر وزن بیشتری دارند و برای استفاده در صنایع سدسازی انتخاب بهتری هستند.به عنوان مثال پوکه های ماسه ای و فندقی را می توان نمونه هایی از پوکه های معدنی برشمرد که می توانند برای ساخت سد انتخاب بهتری باشند. پوکه های بادامی نیز به دلیل برخورداری از حفره های زیاد برای سدسازی مناسب نیستند و اصلا توصیه نمی شوند.

خرید پوکه معدنی برای استفاده در سدسازی

خرید پوکه معدنی برای استفاده در سدسازی باید با دقت بسیار انجام بگیرد و به نکات انتخاب بهترین نوع توجه گردد. برای این منظور می توانید علاوه بر مراجعه حضوری به صورت آنلاین و اینترنتی نیز پوکه مورد نظر خود را سفارش دهید. مطمئنا خرید آنلاین مشکلات مراجعه حضوری را ندارد، به شرط اینکه با نکات خرید اینترنتی آشنا باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *