در این مطلب از مزایای پوکه معدنی سخن خواهیم گفت پوکه معدنی نوعی سنگ آتشفشانی پوک و متخلخل می باشند. هنگامی که مواد مذاب به سطح زمین راه می یابند، گاز از داخل زمین کف گدازه های شیشه ای که به سرعت در حال سرد شدن هستند خارج می شود. پوکه معدنی فقط در مناطق آتشفشانی قابل استخراج است. پوکه معدنی حاصل از فعالیت های آتشفشانی است. مزیت های پوکه معدنی نسبت به مصالح ساختمانی مشابه از قبیل شن و ماسه، وزن بسیار کم، دارا بودن درجه سختی بالا و نیز تخلخل بالای آن است.مزایای پوکه معدنی این است که هم به صورت خام و هم به صورت فرآوری شده، می تواند در جای یک ساختمان و سازه مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه مطلب از معایب پوکه معدنی و پوکه معدنی قروه صحبت خواهیم کرد. با ما همراه باشید تا شما را با مزیت پوکه معدنی قروه نسبت به سایر مصالح ساختمانی بیشتر آشنا کنیم.
مزایای پوکه معدنی
مزایای پوکه معدنی

مزایای پوکه معدنی

از مزیت های پوکه معدنی می توانیم به مقاوم بودن در برابر شرایط سخت و استفاده از فراورده های پوکه معدنی در ساختمان سازی اشاره کنیم. یکی دیگر از مزایای پوکه معدنی عایق بودن آن است. داشتن املاح معدنی زیاد باعث شده است که از پوکه معدنی در بخش های مختلف استفاده شود. علاوه بر این موارد پوکه معدنی خواص و ویژگی های دیگری نیز دارد که باعث محبوبیت و کارایی هرچه بیشتر آن در ساختمان سازی، بتن سازی، کف سازی و بلوک سبک و شیب سازی شده است. از اصلی ترین و بهترین مزیت های پوکه معدنی می توان موارد زیر را نام برد.
  • غنی از مواد معدنی
  • وزن سبک و پایین
  • مقاوم در برابر رطوبت
  • استحکام بالا
  • رسانایی ضعیف
  • غیر قابل احتراق بودن
  • رسانایی ضعیف
بیشتر بخوانید: قیمت پوکه معدنی

معایب پوکه معدنی

یکی از معایب پوکه معدنی در ساخت بلوک سبک است. زمانی که بلوک سبک را در برخی مواقع با مقداری نمک قاطی می کنند. شکنندگی آن بالا می رود. در بعضی از موارد نیز به دو صورت میزان خاک بلوک های سبک بالا می رود که می تواند از معایب پوکه باشد:
  • برخی مواقع ناخالصی پوکه های سفارش داده شده بسیار بالاست و میزان قابل توجهی خاک دارد.
  • برخی مواقع بعضی از تولید کنندگان بلوک سبک از ترکیب خاک با مابقی مواد اولیه ساخت بتن برای بلوک سبک استفاده می کنند که باعث ضعیف شدن مقاومت بلوک شده و آن را از معایب پوکه می دانند.

مزایا و معایب پوکه معدنی قروه

تا این جای مطالب با مزایای پوکه معدنی و معایب آن آشنا شدیم. پوکه معدنی قروه، سنگی معدنیست که بر اثر فعالیت های آتشفشانی در شهرستان قروه در اندازه و رنگ های مختلف و با بالاترین کیفیت استخراج می شود. پوکه معدنی قروه با وزن بسیار کم خود سبب استحکام و مقاوم سازی ساختمان شده است. از مزیت پوکه معدنی قروه می توان به متخلخل بودن آن یا به عبارتی داشتن حباب های فراوان در این نوع پوکه معدنی قروه اشاره کرد. از جمله مزیت پوکه معدنی قروه می توان به موارد زیر اشاره کرد.
  • پوکه معدنی قروه بسیار سبک است به گونه ای که بر روی آب شناور می ماند.
  • پوکه معدنی قروه نقطه ذوب بالایی دارد از این رو می توان از آن به عنوان عایق حرارتی استفاده کرد.
  • پوکه معدنی قروه عایق صدا نیز هست از این رو می توان از آن به عنوان عایق صوتی استفاده کرد.
  • پوکه معدنی قروه استحکام به شدت بالایی دارد. همین مزایای پوکه معدنی باعث شده است در مقاوم سازی ساختمان ها از آن استفاده کرد.
  • پوکه معدنی قروه ضد حشرات و ضد موریانه است.
پوکه معدنی در برابر انقباض و انبساط های شدید از خود مقاومت نشان می دهد.
معایب پوکه معدنی
معایب پوکه معدنی

معایب پوکه معدنی ناشی از چیست؟

به نظر می رسد در صورت مرغوب بودن و خالص بودن پوکه معدنی معایب قابل توجهی نداشته باشد. اما برخی عوامل انسانی باعث می شود که سازه های بتنی ساخته شده به خوبی یک سازه نمونه نباشد و این مشکل را از معایب پوکه معدنی بدانند. از این موارد می توان از معایب پوکه معدنی نام برد.
  • معایب پوکه معدنی در بلوک سبکیکی از معایب پوکه معدنی در ساخت بلوک است. آن هم هنگامی که بلوک سبک را در برخی مواقع با مقداری نمک قاطی می کنند شکنندگی آن بالا می رود.
  • قطر سازه های ساخته شدهاین معایب پوکه معدنی در حجم پوکه معدنی خالص و مناسب بسیار کم می شود مگر در مواردی که قطر سازه های بتنی ساخته شده از پوکه معدنی بسیار کم باشد و یا در آب پاشی و مراقبت های پس از ساخت سازه بتونی مانند بلوک، دیوار، کف و…. کوتاهی شده باشد.
  • عدم انتخاب پوکه مناسبمسئله دیگری که وجود دارد این است که جهت انجام کار در تولید هر سازه بتنی که می خواهید از پوکه معدنی استفاده کنید، مانند شیب بندی، تولید بتن سبک، تولید بلوک سبک، جاده سازی، ساختمان سازی و…. باید از پوکه معدنی مناسب جهت کاهش و از بین بردن معایب استفاده نمایید.
  • شرایط نامساعد تولید سازه از پوکه
از دیگر دلایلی که باعث ایجاد عیوب و مضرات در سازه های استفاده شده از پوکه معدنی می شود، موقعیت، شرایط و آب و هوایی است که در آن سازه های بتنی تولید می شوند.

چگونه از معایب پوکه معدنی جلوگیری کنیم؟

در این مطلب دانستیم که مزایای پوکه معدنی بسیار زیاد است. اما عواملی هم باعث می شود که معایبی هم در آن رخ دهد. شما می توانید با به کارگیری موارد هایی از معایب پوکه معدنی جلوگیری کنید. به موارد زیر توجه کنید.
  • محصولا با کیفیت را انتخاب کنید: در مواقع خرید سعی کنید از شرکت های معتبر و اصیل استفاده کنید.
  • پوشش دهی مناسب: از روکش های مقاوم و ضد آب استفاده کنید.
  • از خراشیدگی پوکه ها جلوگیری کنید: با استفاده از روکش های مقاوم و نگهدارنده از خراش پوکه ها جلوگیری کند.

کدام نوع پوکه معدنی بیشترین مزایا را دارد؟

کیفیت پوکه معدنی با توجه به کاربرد بر اساس چگالی، درجه سختی و سایز پوکه معدنی تعیین می گردد. در ساخت بتن و یا بلوک سبک هر چقدر چگالی پوکه معدنی کمتر و درجه سختی پوکه معدنی بیشتر باشد کیفیت آن بیشتر است. مزایای پوکه معدنی به دلیل نوع کاربرد و شرایط مختلفی که در ساخت و ساز به آن نیاز است، ممکن است متفاوت باشد. به طور کلی، پوکه مناسب برای ساختمان سازی باید دارای خواصی مانند مقاومت به فشار، ضریب نفوذ پذیری پایین، خاصیت جذب آب مناسب و بازدهی در تولید باشد.در بین پوکه های شناخته شده پوکه معدنی سیاه به عنوان یکی از بهترین پوکه ها شناخته شده است. این پوکه دارای خواص مکانیکی بالا، بازدهی مناسب و نفوذ پذیری کمتر از پوکه های دیگر است.مطالعه کنید: کاربرد سنگ‌های آتشفشانی در ساختمان سازی

سخن پایانی

پوکه معدنی از سرد شدن گدازه های آتشفشانی حاصل می شود. وقتی مواد آتشفشانی به سطح زمین می رسند سرد شده و بافت آن ها به صورت دانه های متخلخل در می آید و در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. پوکه معدنی به راحتی در طبیعت قابل بهره برداری است. در این مقاله به بررسی مزیت های پوکه معدنی و مزیت پوکه معدنی قروه پرداختیم. امیدواریم مطالعه این نوشته به خوبی شما را با این نوع مصالح آشنا کرده باشد. از این که تا آخر این مطب ما را همراهی کردید بی نهایت سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *