وقوع آتشفشانی‌های بزرگ در طول تاریخ و فوران مواد مذاب از دهانه آتشفشان‌ها باعث شد تا امروزه سنگ‌های آتشفشانی کشف و پیدا شوند. این سنگ‌ها دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد هستند. این سنگ‌ها متناسب با خواص و ویژگی‌هایی که دارند برای کار‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از جمله کاربرد‌های سنگ‌های آتشفشانی استفاده از آن‌ها در زمینه‌ی ساختمان سازی می‌باشد. در ادامه‌ی این مقاله به بررسی کاربرد سنگ‌های آتشفشانی در ساختمان سازی می‌پردازیم و نکاتی را در خصوص این سنگ‌ها برای شما بیان می‌کنیم. در صورتی که تمایل داشته باشید، می‌توانید ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

سنگ های آتشفشانی در ساختمان سازی
سنگ های آتشفشانی در ساختمان سازی

علت تشکیل سنگ‌های آتشفشانی

یکی از پدیده‌های طبیعی که در طول سال‌های مختلف و در زمان‌های نامشخص اتفاق می‌افتد، فوران کوه‌های آتشفشانی است.  علت وقوع آتشفشان در کوه‌های آتشفشانی به اتفاقاتی که در لایه‌های درونی زمین می‌افتد، بر‌می‌گردد. زمانی که مواد درون هر کوه آتشفشانی به هسته زمین نزدیک می‌شود در اثر حرارت هسته، این مواد به مواد مذاب تبدیل می‌شوند. این مواد مذاب از دهانه کوه آتشفشانی شروع به خارج شدن می‌کنند که اصطلاحا به این مواد مذاب خارج شده، ماگما می‌گویند. پس از خروج این مواد آن‌ها در معرض هوا قرار گرفته و سرد می‌شوند و بدین ترتیب سنگ‌های آتشفشانی را به وجود می‌آورند. این سنگ‌ها هر یک کاربردی دارند و یکی از کاربرد‌های سنگ‌های آتشفشانی در ساختمان سازی می‌باشد.

بیشتر بخوانید: قیمت پوکه معدنی

انواع سنگ‌های آتشفشانی

سنگ‌های آتشفشانی بر اساس مدت زمانی که طول می‌کشد تا سرد شوند به انواع مختلفی تبدیل می‌شوند که در این قسمت به چند نوع از آن‌ها اشاره می‌کنیم‌.

موارد بیان شده چند مورد از انواع سنگ‌های آتشفشانی است که برای شما تا حدودی ویژگی‌های آن‌ها را بیان کردیم تا شما آشنایی کلی با این سنگ‌ها پیدا کنید و با انواع آن‌ها و کاربرد‌هایشان آشنا شوید. در قسمت بعدی بیشتر در رابطه با کاربرد‌های این سنگ‌ها با شما صحبت می‌کنیم.

کاربرد سنگ‌های آتشفشانی در ساختمان سازی

برخی از سنگ‌های آتشفشانی بخاطر داشتن ویژگی‌هایی همچون استحکام بالا و… در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کاربرد‌های سنگ‌های آتشفشانی در ساختمان سازی می‌توان به استفاده از این سنگ‌ها در فضای باغ‌ها، نمای ساختمان‌ها، طراحی‌های داخلی مکان‌هایی همچون هتل‌ها و تالار‌ها و آبنماهای تزئینی منزل‌ها اشاره کرد.

سنگ های آتشفشانی در ساختمان سازی
کاربرد سنگ های آتشفشانی در ساختمان سازی

مراحل تبدیل سنگ آتشفشانی به پوکه معدنی

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که سنگ آتشفشانی چگونه به پوکه معدنی تبدیل می‌شود، در پاسخ به این سوال باید بگوییم زمانی که مواد مذاب درون زمین از دهانه کوه آتشفشانی خارج می‌شوند در اثر تغییر دما و قرار گرفتن در مجاورت هوا، سرد می‌شوند و در اثر خارج شدن گاز‌های درون این مواد دارای تخلخل می‌شوند و پوکه معدنی را به وجود می‌آورند. از  این نوع از سنگ‌های آتشفشانی در ساختمان سازی استفاده می‌شود و این در حالی است که وزن اندکی دارد و بسیار متخلخل است.

آیا پوکه معدنی یک نوع سنگ آتشفشان است؟

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد و به دنبال پاسخ آن بوده باشید که آیا پوکه معدنی یک سنگ آتشفشانی است یا نه. در پاسخ به این سوال بیان می‌کنیم که این سنگ از انواع سنگ‌های آتشفشانی است که دارای ظاهری متخلخل است و وزن اندکی دارد. در زمان ساخت، هوای درون گدازه‌های شیشه‌ای به سرعت از داخل آن خارج می‌شود و همین باعث متخلخل شدن آن می‌شود. این نوع سنگ از سنگ‌های آتشفشانی در ساختمان سازی کاربرد دارند و فقط در منطقه‌های آتشفشانی کشف و استخراج می‌شوند. از ویژگی‌های این نوع سنگ آتشفشانی می‌توان به وزن کم و اندک و مقاومت و سختی بالای آن اشاره کرد.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با انواع مختلفی از سنگ‌های آتشفشانی و همچنین کاربرد سنگ‌های آتشفشانی در ساختمان سازی آشنا کنیم و نکاتی را در خصوص این سنگ‌ها برای شما بیان کردیم.  از مشخصه‌های اصلی سنگ‌های آتشفشانی که برای ساختمان سازی از آن ‌ها استفاده می‌شود، استحکام بالای این سنگ‌ها است. اما در این بین پوکه معدنی ماهیت متفاوتی دارد و با وجود استحکامی کمتر در مقایسه با دیگر سنگ‌ها از آن بسیار در ساختمان سازی استفاده می‌شود. در صورتی که سوالی در رابطه با این سنگ‌ها دارید، می‌توانید در قسمت نظرات کاربران آن‌ها را بنویسید تا در زمانی مناسب مشاوران ما به آن جواب بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *