در سازه های مختلف، از پوکه ساختمانی در کاربری های بسیاری استفاده می شود. همان طور که می دانید پوکه ها نوعی از سنگ های آتشفشانی معدنی هستند. این سنگ ها همراه با گدازه های آتشفشانی به سطح زمین آمده و پس از سرد شدن تبدیل به محصولی با نام پوکه معدنی می شوند. با توجه به نحوه پیدایش پوکه می توان در آنها مقادیر زیادی مواد معدنی و املاح یافت. استفاده از پوکه در سازه های مختلف می تواند به سبک سازی آنها کمک نماید. در ادامه درباره ی روش انتخاب پوکه معدنی برای شیب بندی ساختمان توضیحاتی را ارائه می دهیم.
شیب بندی ساختمان با پوکه
شیب بندی ساختمان با پوکه

استفاده از پوکه برای شیب بندی

شیب بندی ساختمان با پوکه را می توان از اصلی ترین موارد استفاده از پوکه ساختمانی معرفی کرد. شیب بندی پشت بام، شیب بندی بین طبقات و … همگی می توانند با استفاده از این سنگ معدنی ارزشمند انجام بگیرند. همان طور که می دانید تخلیه آب و همچنین هدایت آن به لوله های فاضلاب و خروجی ساختمان از جمله اهداف شیب بندی در قسمت های مختلف سازه می باشند. برای این منظور از مصالح مختلفی استفاده می شود ولی امروزه پوکه معدنی برای شیب بندی ترجیح همه مهندسان و پیمانکاران می باشد؛ چرا که برتری های زیادی نسبت به مصالح دیگر دارد.

روش انتخاب پوکه برای شیب بندی بر چه مبنایی است؟

پوکه های معدنی موجود در بازار انواع مختلفی دارند که هر کدام برای مصارف خاصی به کار می روند. پوکه معدنی برای شیب بندی پشت بام، طبقات و یا فضاهای بیرونی سازه از جمله پیاده روها، حیاط و … انتخاب ایده الی است که برای هر کدام باید از سایزبندی و نوع متناسبی استفاده گردد.بنابراین لازم است برای هر قسمتی از سازه، از نوع مناسب پوکه با سایزبندی متناسب با آن استفاده کنید تا نتیجه مورد نظر عایدتان شود.همچنین بخوانید: بهترین روش شیب بندی ساختمان

نحوه شیب بندی ساختمان

شیب بندی کف در قسمت هایی از سازه اجرا می شود که نیاز به هدایت آب از کف به لوله های خروجی احساس گردد تا بتوان این فرایند را با سرعت بیشتری همراه نمود. حمام ها، سرویس های بهداشتی، آشپزخانه ها و کف پارکینگ و حیاط از جمله فضاهایی از سازه هستند که لازم است مراحل شیب بندی در آنها اجرا گردد.شیب سازی در ساختمان به روش های مختلفی انجام می گیرد که عبارت است از:
  • تسطیح خاک
  • بلوک‌گذاری
  • شیب دادن
  • نخاله ریزی
در اجرای شیب بندی، حرکت شیب به سمت کف شور و یا نادوانی در نظر گرفته می شود تا تخلیه آب به راحتی انجام بگیرد.

نحوه شیب بندی طبقات

شیب بندی ساختمان با پوکه می تواند بهترین گزینه برای شیب بندی طبقات و کف سازی در این قسمت ها به شمار آید. برای این منظور انتخاب پوکه هایی با اندازه های 10 تا 20 میلیمتر می تواند بهترین گزینه باشد که به آنها پوکه فندقی یا نخودی گفته می شود. پوکه نخودی در مقایسه با پوکه بادامی ابعاد کوچکتری دارد و به همین دلیل به تاسیسات ساختمان از قبیل سیستم برق کشی، لوله کشی و … آسیب کمتری خواهد رسید. مراحل شیب بندی طبقات چنین است:
  • کروم بندی کف
  • اجرای کروم بندی کف
  • پر کردن فضای بین کروم ها
بیشتر بخوانید: قیمت پوکه معدنی

عمق شیب بندی و کف سازی

عمق شیب بندی و کف سازی برای انواع مختلف پوکه معدنی مقدار متفاوتی است که در ادامه به چند مورد اشاره می کنیم:
  • پوکه معدنی عدسی:

    عمق شیب بندی زیر 5 سانتیمتر در نظر گرفته می شود.
  • پوکه معدنی فندقی:

    عمق شیب بندی را تا 7 سانتیمتر می توان در نظر گرفت.
  • پوکه معدنی گردویی یا بادامی:

    برای این نوع پوکه عمق شیب بندی بالای 10 سانتیمتر در نظر گرفته می شود.
شیب بندی ساختمان با پوکه
شیب بندی ساختمان با پوکه

چه عواملی در انتخاب پوکه برای شیب بندی تاثیر دارند؟

برای انتخاب پوکه معدنی مناسب شیب بندی در فضاهای مختلف، نخست باید بدانید:
  • قرار است بین طبقات را شیب بندی کنید یا پشت بام را؟
  • برای شیب بندی چه عمقی در نظر گرفته اید؟
پاسخ این دو سوال می تواند در تعیین پوکه معدنی برای شیب بندی موثر باشند. زیرا انواع مختلف پوکه کاربری های مختلفی دارند که پاسخ این سوالات می تواند شما را در این خصوص راهنمایی کند.

عایق بودن در برابر هوا:

شیب بندی ساختمان با پوکه، مزایای بسیاری دارد که عایق حرارتی و صوتی بودن آن یکی از این مزایا به شمار می آید. همان طور که می دانید سطح پوکه معدنی دارای منافذ بسیاری است که موجب شده، پوکه تقریبا همانند پی وی سی عمل کند. به عبارت دیگر در فضای خالی موجود در منافذ پوکه معدنی، پر از هوا محصور شده است و به همین علت پوکه می تواند عایق دما و صدا باشد.عایق بودن پوکه معدنی تنها یکی از ویژگی های جالب و منحصر به فرد پوکه است که آن را به سنگی پر کاربرد، تبدیل نموده است. این خصوصیت پوکه معدنی موجب رواج بیشتر شیب بندی ساختمان با پوکه شده است.

وزن پوکه:

پوکه معدنی پس از خروج از دل کوه های آتشفشانی و با برخورد با هوای سرد، به صورت ناگهانی سرد می شود. علاوه بر این در زمان فوارن گدازه ها، در داخل پوکه مقادیری از گازهای آتشفشانی نیز حبس می شود که در حالت کلی این عوامل موجب ایجاد منافذی در سطح این سنگ معدنی شده است.منافذ موجود در سطح پوکه معدنی باعث وزن سبک این سنگ معدنی و همچنین شیب بندی ساختمان با پوکه شده است. سبکی پوکه توانسته است آن را به سنگی کاربردی و خاص تبدیل کند. مضاف بر اینکه در مقایسه با منابع دیگر، برداشت و حمل پوکه معدنی به سادگی قابل انجام است.بهتر است اشاره کنیم که پوکه های معدنی هر قدر دانه های بزرگتری داشته باشند، از وزن مخصوص پایین تری نیز برخوردار خواهند بود.

هزینه:

در مقایسه با مصالح ساختمانی دیگر، قیمت پوکه برای شیب بندی به لحاظ مالی مقرون به صرفه می باشد. علاوه بر این، پوکه معدنی استحکام بالایی داشته و طول عمر آن نیز زیاد است. بر همین اساس در صورت استفاده از پوکه معدنی برای شیب بندی، هزینه های نگهداری و تعمیر ساختمان نیز به میزان زیادی کاهش خواهد یافت.

بهترین پوکه برای شیب بندی پشت بام

قیمت پوکه برای شیب بندی بسیار کمتر از مصالح دیگر است و می تواند برای شیب بندی پشت بام بهترین انتخاب باشد. اما برای شیب بندی پشت بام، انواعی که وزن کمتری داشته باشند، بهترین انتخاب خواهند بود. چرا که در برابر گرما، صدا و سرما می توانند به عنوان عایق عمل کرده و به میزان زیادی از هدر رفت انرژی جلوگیری کنند.بهترین پوکه به منظور شیب بندی پشت بام، باید دارای ضریب انتقال حرارتی بین 0.065 تا 0.435 باشد. علاوه بر این تاکید می شود برای پشت بام از پوکه هایی که وزن کمتری دارند استفاده کنید تا از وارد شدن بار اضافی بر روی ستون ها و سقف سازه جلوگیری گردد. بهترین پوکه معدنی برای شیب بندی پشت بام، پوکه های ماسه ای است که کمترین وزن را دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *