همان طور که می دانید با سرد شدن سنگ های آتشفشانی، نوعی سنگ معدنی با نام پوکه معدنی تشکیل می گردد. آتشفشان های بسیار زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که می توانند منبع مهمی برای استخراج پوکه معدنی به شمار آیند و به آنها ذخایر پوکه معدنی در ایران گفته میشود

پوکه معدنی به لحاظ فیزیکی از ساختار سبکی برخوردار است. این سنگ معدنی متخلخل بوده و منافذ زیادی دارد که می تواند برای استفاده در صنایع ساختمان سازی و یا کشاورزی انتخاب مناسبی تلقی گردد.

در هر کشور و یا منطقه ای پوکه های متمایزی استخراج می گردد که هر کدام جنس و نوع متفاوتی دارند. تفاوت در نوع پوکه موجب تفاوت ساختاری آنها نشده و می توان گفت همگی آنها از لحاظ شیمیایی ساختار یکسانی دارند. در واقع در ساختار این نوع سنگ های معدنی املاح محلول در آب دیده نمی شود و غالبا از اکسیدهای فلزی تشکیل شده اند. به همین دلیل است که در صورت تهیه ملات بتن با پوکه معدنی به هیچ وجه در آن تغییر شکلی ایجاد نخواهد شد. 

ذخایر پوکه معدنی در ایران
ذخایر پوکه معدنی در ایران

 

ذخایر پوکه معدنی چیست؟

آیا می دانید ذخایر پوکه معدنی در کجا قرار دارد و یا به عبارتی محل استخراج این سنگ معدنی کجا است؟ برای پاسخ به این پرسش می توان به تعریف پوکه معدنی رجوع کرد. در حالت کلی پوکه معدنی که به آن پامیس سیلیکات آلومینیومی نیز گفته می شود، خاستگاهی آذرین با ظاهری متخلخل و حجره ای دارد. این نوع سنگ سبک وزن و اسفنجی شکل، در فوران های آتشفشان ها که به حالت انفجاری شکل می گیرد، تشکیل می گردد. 

حال با تعریفی که از پوکه معدنی ارائه شد، مطمئنا می توانید در مورد ذخایر پوکه معدنی و مکان هایی که می توان آن را استخراج کرد حدس هایی بزنید. دامنه کوه های آتشفشانی محل اصلی معادن پوکه معدنی می باشد.

بیشتر بخوانید: قیمت پوکه معدنی

نحوه ذخیره سازی پوکه معدنی چگونه است؟

پس از اینکه محل معدن مشخص شد، برای احداث آن باید مجوزهای لازم گرفته شود تا بتوان استخراج را شروع کرد. پس از طی این مراحل مجاز به استخراج و ذخیره سازی پوکه معدنی در معدن خواهید شد. برای شروع معدن باید زباله برداری و سپس لایه روبی گردد. 

برای اینکه بتوان فرآیند استخراج و ذخیره سازی را به راحتی انجام داد باید توسط بولدوزر، سطح معدن مسطح و برای این منظور آماده گردد. برای استخراج به دستگاه های خاصی نیاز است که باید در داخل معدن محلی برای قرار دادن آنها تعیین گردد. در نهایت توسط ماشین آلات و دستگاه های سنگینی مانند دستگاه سنگ تراش، حفار کابل دار، بیل مکانیکی، لودر، بولدوزر و … پوکه معدنی استخراج شده و در محلی به دور از آب و رطوبت نگهداری می شود تا پس از جمع آوری و انباشت آن، به مراکز نگهداری منتقل شود.

بیشتر بخواید: بهترین روش شیب بندی ساختمان

ذخایر پوکه معدنی در ایران
ذخایر پوکه معدنی در ایران

نحوه نگهداری پوکه معدنی چگونه است؟

برای نگهداری پوکه معدنی و جلوگیری از هدر رفت آن در زمان حمل و نقل، بهترین روش بسته بندی آن است. همان طور که می دانید ذخایر پوکه معدنی در ایران نیز زیاد است و برای جلب توجه خریداران بهتر است آنها را به صورت بسته بندی شده نگهداری و آماده فروش شود. 

در باغبانی و کشاورزی و یا حتی در پروژه های ساختمانی، پوکه معدنی ممکن است در اطراف پخش شود. در این صورت جمع آوری دوباره آن کار دشواری خواهد بود و نمی توان به این صورت از پوکه نگهداری نمود. اما در صورت بسته بندی پوکه، نگهداری و حفاظت از آن به سادگی انجام می گیرد و هیچ گونه هدر رفتی نخواهد داشت. 

ذخایر پوکه معدنی در ایران و دنیا محدود است و باید نهایت تلاش را در نگهداری صحیح آنها به کار بگیریم. در صورت بسته بندی پوکه معدنی می توان آنها را در انبارهای سقف دار نگهداری کرد. این نوع نگهداری مزایای بسیاری دارد که اصلی ترین آن جلوگیری از رسیدن آب و رطوبت به پوکه ها می باشد. 

با توجه به این که پوکه معدنی از جمله مصالحی است که جذب آب بالایی دارد، اگر در فضای باز به حال خود رها شود با جذب آب باران و برف وزن آن افزایش خواهد یافت. این موضوع برای تولیدکننده می تواند مشکلاتی به همراه داشته باشد. در صورت بسته بندی پوکه خریدار اطمینان خواهد داشت که محصولی خشک و بدون آب می خرد که وزن سبک تری دارد. این مساله مسلما در قیمت گذاری نیز موثر خواهد بود. 

از دیگر مزایای بسته بندی پوکه معدنی این است که خریدار می تواند خرید خود را سریع تر تحویل بگیرد. زیرا بارگیری و حمل آنها به راحتی انجام می گیرد. 

مهمترین ذخایر پوکه معدنی در ایران

همان طور که اشاره کردیم ذخایر پوکه معدنی در دنیا محدود است و تنها در معدودی از کشورها استخراج می شود. ایران نیز یکی از این کشورها است که در جهان رتبه چهارم را به خود اختصاص داده است. ذخایر پوکه معدنی در ایران منحصر به قله کوه های سبلان، دماوند، تفتان و سهند است. در واقع نزدیک به 1500 تن پوکه معدنی از ذخایر پوکه معدنی در ایران به صورت سالانه استخراج می گردد. 

با توجه به حجم بالای ذخایر پوکه معدنی در ایران می توان گفت برخی از بزرگترین معادن پوکه معدنی در ایران قرار دارد. برای مثال یکی از ذخایر پوکه معدنی در ایران در شهر قروه قرار دارد که سالانه تقریبا 700 تن پوکه معدنی تنها از این معدن استخراج می گردد. البته این تنها معدن در ایران نیست و در شهرهای دیگری مثل تبریز هم معادن دیگری وجود دارد. 

در مطالب قبلی اشاره کردیم که پوکه های معدنی که در مناطق مختلف استخراج می شوند تفاوت هایی با یکدیگر دارند. بر همین اساس از هر کدام در مصارف مختلفی استفاده می شود. به عنوان مثال پوکه معدنی که از معدن شهر قروه استخراج می شود، تیره رنگ است و به نام پوکه معدنی قروه شهرت دارد، ولی ذخایر پوکه معدنی در شهر تبریز رنگ سفیدی دارند. 

لازم به ذکر است که پوکه های تیره رنگ وزن کمتری دارند و هر چه تیرگی آنها بیشتر باشد، سبکی آنها نیز بیشتر شده و بر مقاومت و استحکام پوکه افزوده می گردد. عمده ترین کاربرد پوکه معدنی در ایران به صنایعی از قبیل نساجی، کشاورزی، پزشکی، ساختمان سازی و … تعلق دارد.

بهترین معادن پوکه معدنی درایران

معادن پوکه معدنی در ایران در شهرهای معدن خیز یافت می شوند و میزان قابل توجهی از این محصولات را ارائه می دهند. شهرهای پومیس خیز ایران تجارت گسترده ای در این حوزه دارند. دامنه های قلل آتشفشانی در بخش های مختلف مناطق معدن خیزی را به وجود آورده اند. در حال حاضر میزان نسبتا مناسبی از این محصولات در کشور ما وجود دارند. قله های سبلان، تفتان، دماوند، بخش های کوهستانی همدان و قله های ساوه و شهر بابک مهمترین معادن پوکه را در اطراف خود دارند. سهم قابل توجهی از پوکه ایران در این نواحی کوهستانی تامین می شود.

معادن استان اردبیل

معادن پوکه معدنی در اردبیل به وفور یافت می شوند و انواع دسته بندی های پوکه را در دسترس قرار می دهند. این پوکه ها در معادن اردبیل در مدل های پوکه معدنی عدسی، پوکه معدنی نخودی، پوکه معدنی بادامی، پودری پوزولان و… تولید شده و در دسترس مشتریان قرار می گیرند. مرغوبیت پوکه های پوزولانی در این خطه بارها و بارها توسط مسئولین و زمین شناسان مطرح شده است.
این پوکه ها را در استان اردبیل به نام پوکه سبکدانه کانیار نیز می شناسند و رتبه بسیار بالایی برای آن در سطح کشور قائل هستند. این پوکه ها بیشتر در دامنه های سبلان به دست آمده و از معادن ایجاد شده در این نواحی برداشت می شوند.

 

پوکه معدنی تهران
آشنایی با معادن ایران پوکه معدنی

پوکه قروه در همدان

معادن پوکه معدنی در همدان نیز یافت می شوند که یکی از برجسته ترین آن ها پوکه های اسکوریا در قروه هستند. کارایی این محصولات مشابه با پامیس است. مزایای استفاده از پوکه در طول سال های گذشته در عرصه های ساختمانی ثابت شده است. این پوکه ها بهترین مصالح برای کف سازی و شیب بندی به شمار می روند. رنگ این محصولات تیره است؛ به همین خاطر برای ساخت سازه های تزیینی به کار نمی روند.
معادن پوکه قروه در این استان شمار بالایی از کلوخه های بزرگ را در خود جای می دهد. برای تولید پوکه از کلوخه های این معادن از تجهیزات صنعتی مانند دستگاه های خورد کن استفاده می شود.

پوکه شهر بابک

یکی از مرغوب ترین انواع دسته بندی های پوکه معدنی از شهر بابک در استان کرمان به دست می آید. شهر بابک معادن پوکه بسیاری را در خود جای می دهد. پوکه های معدنی در مدل های مختلف در این شهر صنعتی یافت می شوند.

معادن پوکه تبریز

معادن پوکه معدنی در تبریز پوکه هایی به رنگ خاکستری و سفید را در خود جای می دهند. معادن بستان آباد تبریز یکی از قطب های تولید پوکه در ایران هستند. وزن این پوکه ها بسیار سبک است و از نظر ساختاری مشابه با پوکه قروه و اسکوریا هستند. البته این محصول در قیاس با پوکه های قروه، پوزولانی و… مقاومت فشاری کمتری دارد و این مسئله محدودیت هایی برای کاربری این محصولات به وجود آورده است.

معادن پوکه کردستان

در استان کردستان نیز دسته بندی های خاصی از پوکه های اسکوریا و پومیس پوزولان و… وجود دارند که توسط انبارداران در این منطقه مدیریت می شود. این استان در دامنه سلسله جبال زاگرس قرار گرفته و سهم قابل توجهی از پوکه معدنی کشور را تامین می کند.

پوکه معدنی
معادن پوکه معدنی

معادن پوکه اصفهان

در شهر اصفهان نیز استخراج پوکه از معادن بسیار رایج شده است. پوکه های این منطقه از نوع سبک کانیار هستند که مصارف صنعتی بی شماری برای آن ها وجود دارد. استفاده از آن ها در صنایع گلکاری، باغبانی و کود سازی و… رایج است. پوکه های این معادن از نوع پودری با ابعاد 3 میلی متر هستند که در صنایع شیمیایی و ساختمانی نیز جایگاه مهمی را به خود اختصاص داده اند.
شما می توانید در مجموعه ما هر یک از این پوکه معدنی تهران را در مدل های دلخواه خریداری کرده و برای مصارف مختلف به کار ببرید. کارشناسان ما انواع مدل های پوکه را که از معادن ایران در شهرهای مختلف استخراج شده اند، به شما معرفی می کنند.

جمع بندی

در این بخش در خصوص انواع پوکه های معدنی در معادن شهرها و استان های مختلف ایران مطالبی را بررسی کردیم. هر یک از این پوکه ها بر اساس ویژگی های زمین شناسی منطقه مورد نظر از قابلیت ها و مشخصات متفاوتی برخوردار هستند. به همین خاطر پوکه های به دست آمده در ناحیه اصفهان، با پوکه هایی که در شهر بابک به دست می آیند تفاوت آشکاری دارند. ابعاد، سایز، رنگ و مدل این پوکه ها متفاوت بوده و بر این مبنا مصارف هر یک از دسته بندی های آن ها مشخص می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *