پوکه معدنی دارای کاربردهای متفاوتی است. یکی از کاربردهای آن استفاده در آکواریوم است. پوکه معدنی در واقع نوعی سنگ آذرین آتشفشانی است که مواد تشکیل دهنده آن سیلیکونی هستند. از خصوصیات مهم پوکه معدنی می‌توان به تخلخل بسیار بالا و وزن کم آن اشاره کرد. همچنین به دلیل قیمت پایین و مقاومت بالا مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. در ادامه به کاربرد پوکه معدنی در آکواریوم، نحوه استفاده از پوکه معدنی در آکواریوم و… خواهیم پرداخت.
پوکه معدنی در آکواریوم
پوکه معدنی در آکواریوم

کاربرد پوکه معدنی برای آکواریوم

یکی از دلایلی که از پوکه معدنی در آکواریوم استفاده می‌کنند، خاصیت ضد عفونی کنندگی آن است. همان‌طور که می‌دانید، آب در آکواریوم نمی‌تواند جریان داشته باشد و یک‌ جا ماندن آب باعث به اصطلاح به ثبات رسیدن آب می‌شود که اگر این اتفاق رخ دهد، آن محیط تبدیل به محل رشد انواع باکتری‌های مضر می‌شود. باکتری‌ها باعث تولید آمونیاک، نیترات و نیتریت می‌شوند که منجر به مرگ ماهی‌ها خواهد شد‌. استفاده از پوکه معدنی در آکواریوم یکی از راه‌هایی است که باعث سریع‌تر شدن چرخه‌ی ثبات آب آکواریوم می‌شود. در واقع می‌توان گفت کاربرد اصلی پوکه معدنی برای آکواریوم خاصیت ضد عفونی کنندگی آن است.

نحوه استفاده از پوکه معدنی در آکواریوم

برای انجام این‌ کار نیازی به داشتن تخصص خاصی نیست. با کمی مطالعه و مواردی که در زیر اشاره می‌کنیم به راحتی می‌توانید پوکه را در آکواریوم قرار دهید. برای استفاده از پوکه معدنی در آکواریوم باید مراحل زیر را طی کنید:
  • مرحله اول

    ابتدا باید نسبت به تهیه‌ی سنگ پوکه از معادن ارائه‌دهنده انواع پوکه اقدام کنید. سپس سنگ پوکه را بشویید و بگذارید تا کاملا خشک شود. می‌توانید برای تمیز کردن شکاف‌ها و خلل از یک فرچه ریز استفاده کنید.

  • مرحله دوم

    اگر متوجه تیزی در سطح پوکه شدید، با ساییدن دو قطعه از پوکه‌ها به یکدیگر آن را صاف کرده و صیقل دهید. اگر پوکه تیز باشد ممکن است به بدن ماهی‌ها آسیب وارد کند.

  • مرحله سوم

    این مرحله برای اطمینان از تمیزی کامل پوکه انجام می‌شود و شما ملزم به انجام آن نیستید و اختیاری است. باید پوکه‌ها را داخل یک ظرف انداخته و با آب آن‌ها را بجوشانید تا اگر آلودگی باقی مانده پاک شود. سپس از یک کاغذ برای خشک کردن استفاده کنید.

  • مرحله چهارم

    اگر مرحله‌ی قبل را انجام نداده‌اید و پوکه‌ها را نجوشانده‌اید، می‌توانید برای مدت ۲۴ ساعت پوکه‌ها را در داخل محلولی از آب و مقداری مایع سفیدکننده‌ی مخصوص آکواریوم قرار دهید. برای پاک شدن کامل مایع سفیدکننده از روی پوکه‌ها، پس از خارج کردن آن از محلول با تصفیه شده به خوبی بشویید.

  • مرحله پنجم

    هنگامی که این مراحل را انجام دادید پوکه‌ها آماده استفاده در آکواریوم خواهند بود. می‌توانید از گیاه برای زیبایی آن استفاده کنید.

فواید و مزایای استفاده از پوکه معدنی در آکواریوم

  • برای محیط آکواریوم ضروری‌ترین مورد، وجود برخی از باکتری‌ها است‌. زیرا به حفظ چرخه‌ی نیتروژن در محیط آکواریوم کمک می‌کند. باکتری‌ها معمولا در شکاف و ترک‌های پوکه قرار می‌گیرند و باعث از بین رفتن ذرات نیترات و همچنین تولید نیتروژن و اکسیژن می‌شوند.
  • استفاده از پوکه معدنی در آکواریوم به دلیل خاصیت ضد عفونی کننده آن باعث تمیزی و شفاف ماندن آب می‌شود.
  • به دلیل داشتن چگالی و وزن کم باعث آسیب زدن به دیوارهای آکواریوم نمی‌شود.

بهترین پوکه معدنی برای آکواریوم

پوکه‌های معدنی دارای خواص و ویژگی‌های متفاوتی هستند. اما این ویژگی‌ها در انواع پوکه‌ها یکسان است. به همین دلیل استفاده از هر یک از پوکه بادامی، پوکه عدسی، فندقی و… می‌تواند برای آکواریوم مناسب باشد. تنها تفاوت بین پوکه‌ها در اندازه و ابعاد آن‌هاست که شما با توجه به فضای آکواریوم خود می‌توانید از پوکه مناسب آن استفاده کنید.
پوکه معدنی در آکواریوم
پوکه معدنی در آکواریوم

چه باکتری‌هایی برای آکواریوم مفید هستند؟

یکی از باکتری‌هایی که پوکه‌ها باعث رشد آن می‌شوند، باکتری نیتروفایر است. پوکه‌های معدنی بسیار کاربرد دارند و خاصیت‌هایی دارند که شگفت‌انگیز است. اما با این وجود با حضور آن‌ها در آکواریوم از رشد باکتری‌های مضر ممانعت به عمل می‌آورند. همچنین سبب رشد باکتری‌های مفید در آکواریوم می‌شوند.از باکتری‌های مفید می‌توان به نیتروفایر اشاره کرد که جهت رشد و ادامه دادن به فعالیت خود باید حتما بر روی سطحی چسبیده باشد. از انواع سطح‌های در دسترس برای آن می‌توان به سطح شیشه، سنگ‌ها و بدن ماهی‌ها اشاره کرد. از این مزایای این باکتری تصفیه آب داخل آکواریوم است‌. البته اکسیژن مورد نیاز جهت تصفیه‌ آب را از گیاهان می‌گیرد.

برای خرید پوکه‌ی آکواریوم به چه نکاتی باید توجه کرد؟

مواردی وجود دارند که هنگام خرید پوکه معدنی برای آکواریوم باید به آن‌ها توجه کنید تا بهترین پوکه را تهیه نمایید. در ادامه به ذکر چند مورد پرداخته‌ایم.
  • حتما به رنگ پوکه، آندره و مشخصات آن توجه داشته باشید.
  • استفاده از پوکه‌های رنگی جلوه زیبایی به آکواریوم شما می‌بخشد. می‌توانید پوکه‌های رنگی تهیه کنید. البته می‌توان از پومیس‌ها که به رنگ تیره هستند نیز استفاده کرد.
  • اگر آکواریوم منزل شما کوچک است، باید از پوکه‌های عدسی، نخودی و فندقی و… استفاده کنید که فضای کمتری اشغال می‌کنند.
  • پوکه‌ی مناسب آکواریو‌های بزرگ در محیط‌هایی که فضای بازی دارند استفاده از سنگ اسکوریا که اندازه‌ی آن بیش از ۱۰ سانتی‌متر است، گزینه خوبی خواهد بود.

قیمت پوکه معدنی

پر فروش‌ترین پوکه‌های معدنی شامل؛ پوکه ساختمانی و پوکه صنعتی هستند. اما برای آن‌ها قیمت ثابتی وجود ندارد. پوکه‌ها با توجه به نوع، اندازه‌ی دانه‌های پوکه و حجم‌ آن‌ها می‌توانند قیمت‌ها متفاوتی داشته باشند. البته با توجه به کارایی که پوکه‌ معدنی در آکواریوم دارند که در بالا به طور مختصر به آن پرداختیم، به قیمت آن توجه نکرده و حتما برای آکواریوم خود آن را تهیه کنید.

سخن آخر

در این مقاله هر آنچه درباره‌ی پوکه معدنی در آکواریوم لازم بود به طور مختصر و مفید خدمت شما ارائه شد. از جمله به کارایی آن در آکواریوم که علاوه بر خاصیت ضد عفونی کننده باعث زیبایی آکواریوم نیز می‌شود. وجود آکواریوم در منزل آرامش و زیبایی خاصی به ارمغان می‌آورد. پوکه‌های معدنی علاوه بر کاربرد در آکواریوم در گلدان‌ها نیز کاربرد دارند. امیدواریم این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *