کاربرد پوکه معدنی در عرصه های مختلف بسیار مورد استقبال قرار گرفته است و این مسئله به تولید هر چه بیشتر این محصولات در مدل های صنعتی و طبیعی انجامیده است. هر یک از انواع پوکه ها در صنایع به خصوصی به کار می روند و شکل و ساختار آن ها تعیین کننده نوع کاربری این محصولات است. در صنایع گوناگون با در نظر گرفتن وزن، سایز، میزان تخلخل، میزان جذب آب و سایر ویژگی های این محصولات، انتخاب آن ها را انجام می دهند. در این بخش با برخی از مهمترین کاربردهای این محصولات صنعتی در بخش های مختلف آشنا می شوید. 

کاربرد پوکه معدنی ساختمان سازی

استفاده از پوکه معدنی قروه در عرصه های ساختمانی درصد مهمی از مصارف این محصولات را تشکیل می دهدو مهمترین کاربرد پوکه معدنی در صنایع به شمار می رود. برخی از مصالح اصلی ساختمان سازی با استفاده از این پوکه ها تولید و ارائه می شوند و به همین سبب اهمیت این مصالح در عرصه های صنعتی بسیار بالا است.  برخی از این مصارف را در این بخش مشاهده می کنید:

  1. کاربرد پوکه معدنی در حوزه شیب بندی ساختمانی در بخش های کف و سقف ساختمان ها مورد توجه صنعت گران قرار دارد. پوکه معدنی در تهران در فرایند تولید تحت فشار بسیار بالایی قرار دارند و به همین خاطر مقاومت فشاری آن ها افزایش پیدا می کند. همین مسئله استحکام آن ها را در ساخت شیب بندهای ساختمانی افزایش می دهد.
  2. یکی از کاربردهای مهم پوکه های معدنی عدم نفوذ صدا است. به همین خاطر با استفاده از آن ها در محیط ساختمان، عایق بندی صدا به خوبی انجام می شود. این پوکه ها یک عایق صوتی طبیعی به شمار می روند. کاربرد پوکه معدنی در عایق سازی حرارتی نیز در این خصوص مورد توجه قرار دارد و یکی از مهمترین موارد کاربری این اقلام را تشکیل می دهد.

بیشتر بخواید: بهترین روش شیب بندی ساختمان

کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی
کاربرد پوکه معدنی در ساختمان سازی

کاربرد پوکه معدنی درکشاورزی 

کاربرد پوکه معدنی در صنایع کشاورزی به دلیل خواص معدنی فوق العاده این محصولات افزایش یافته است. زمین های کشاورزی با استفاده از این مواد معدنی تقویت شده و برای تولید انواع محصولات زراعی آماده تر خواهند شد. مواد معدنی موجود در این پوکه ها به خاک منتقل شده و باروری آن را به شدت افزایش می دهند. به طور کلی این مواد را به عنوان یک تقویت کننده اساسی برای زمین های کشاورزی به شمار می آورند. برای این مصارف باید به دنبال بهترین نوع پوکه بگردید. مدل های طبیعی پوکه معدنی اغلب ارزش بیشتری داشته و زمین های زراعی را به خوبی تقویت می کنند.

مصارف استفاده از پوکه معدنی در پزشکی و دندانپزشکی 

از دیگر کاربرد پوکه معدنی در حوزه پزشکی و سلامت، است که بسیار رایج شده است. در ساخت و آماده سازی برخی از بخش های حساس دستگاه ها و تجهیزات پزشکی و درمانی از این پوکه ها استفاده می کنند که نقش به سزایی در حفظ کیفیت آن ها ایفا می کنند. 

  1. یکی از فلزات مهم در عرصه ساخت تجهیزات پزشکی، آلومینیوم است که برای تولید آن از پوکه های معدنی استفاده می شود. به این ترتیب این محصولات به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این حوزه تاثیرگذار خواهند بود.
  2. از پوکه معدنی در ساخت پماد‌های درمانی بسیار استفاده می‌شود. این پوکه‌ها به علت داشتن مواد معدنی مفید در درونشان در داروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند و جایگزین خوبی برای محصولات شیمیایی که دارای مقدار زیادی مواد مضر هستند، می‌باشند. پزشکان داروساز استفاده از محصولات حاوی پوکه معدنی را بسیار به افراد پیشنهاد می‌کنند. پوکه معدنی در داروسازی به این علت مورد استفاده قرار می‌گیرد که حاوی مواد معدنی و طبیعی است و ضرر دارو‌های شیمیایی را ندارد. دارو‌های ساخته شده با این مواد به علت نداشتن عارضه های داروهای شیمیایی امروزه بسیار مورد استقبال افراد قرار گرفته اند.

استفاده از پوکه معدنی در صنایع آرایشی

 از دیگر کاربردهای جالب پوکه معدنی مربوط به تولید لوازم مصرفی و شخصی است، که در طول روز مورد استفاده بسیاری از مردم قرار می گیرند. این مواد در تولید صابون نقش موثری ایفا می کنند. با استفاده از این پوکه ها بهترین دسته بندی های محصولات آرایشی تولید می شوند که خرید و فروش سالانه بالایی دارند. استفاده از آن ها در تولید پاک کننده ها و صابون ها بسیار رایج شده است و بر میزان تولید آن ها در این حوزه می افزاید. این پوکه ها را به نام پومیس نیز می شناسند و از آن ها به عنوان یک نرم کننده بی خطر و مفید استفاده می کنند.

کاربرد پوکه معدنی در شهرسازی 

کاربرد پوکه معدنی در صنایع مختلف سد سازی و موارد مشابه با آن نیز بسیار بالا است. هر یک از این پوکه ها در صنعت شهرسازی و عرصه های ترافیکی نیز کاربردهای وسیعی دارند. انواع دسته بندی های آن ها یک کالای مهم برای مصارف شهرسازی و سد سازی به شمار می روند. کاربرد پوکه معدنی در این حوزه به دلیل استحکام بالای این اقلام رایج شده است. هر یک از این محصولات در برابر فشار به خوبی مقاومت کرده و هیچ خللی در ساختار آن ها به وجود نمی آید.

کاربرد پوکه معدنی در داروسازی
کاربرد پوکه معدنی در داروسازی

استفاده از پوکه معدنی در ساخت تونل و مترو

ساخت تونل و مترو از مهمترین کاربرد پوکه معدنی در حوزه شهرسازی به شمار می رود. در این بخش از صنایع شهر سازی تحمل وزن مصالح به کار رفته اهمیت دارد که این پوکه ها در این حوزه امتحان خود را پس داده اند! به همین خاطر با به کار بردن آن ها ایمنی تونل ها و متروها به حد مطلوب می رسد. برای انتخاب پوکه در مصارف شهرسازی باید مرغوبیت آن ها را تست کنید. برخی از انواع این پوکه ها فرایند ساخت ناتمامی دارند و به همین خاطر استانداردهای لازم برای مصارف ساختمانی را به همراه نخواهند داشت. با خرید پوکه معدنی می توانید از کیفیت و مرغوبیت آن اطمینان داشته باشید.

کاربرد پوکه معدنی در تونل و مترو

استفاده از پوکه معدنی در ساخت تونل یکی از گزینه های موجود است که می تواند در کاهش وزن مصالح بسیار تاثیرگذار باشد. شما می توانید از پوکه معدنی در ساخت مترو بهره بگیرید؛ زیرا با توجه به ویژگی های شیمیایی و فیزیکی که دارد، گزینه بسیار مناسبی است. برخی از این ویژگی های به شرح زیر هستند:

  1. قابلیت پایداری بالای مکانیکی آن
  2. یکی دیگر از خواص نهفته در پوکه معدنی، ویژگی عایق صوتی و حرارتی آن است.
  3. عایق رطوبت بودن و ضد آب بودن پوکه معدنی؛ پوکه معدنی در ساخت مترو و تونل می تواند به عنوان جاذب رطوبت و آب عمل کرده و فرایند زهکشی را انجام دهد.

مناسب ترین پوکه معدنی در ساخت مترو، پوکه معدنی بادامی است که اندازه ای بین 15 تا 30 میلیمتر داشته باشد. این نوع پوکه در مقایسه با شن و ماسه دارای دانه های بزرگتری هستند؛ ولی از وزن کمتری برخوردار هستند.

کاربرد پوکه معدنی در مناطق زلزله خیز 

پوکه معدنی با وزن‌ سبک، مقاوم در برابر حرارت، آتش، رطوبت و فشار زیاد است و می‌توان گفت استفاده از پوکه معدنی ساختمان، شیب بندی ساختمان، شیب بندی ساختمان با پوکه معدنی و سبک سازی ساختمان با پوکه معدنی، ایده‌آل است و می‌تواند انتظارات ما را برای ضد زلزله کردن ساختمان تحقق بخشید. از کاربرد‌های دیگر پوکه معدنی طی ساختمان سازی می‌توان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

  1. در شیب بندی بین طبقات ساختمان 
  2. در شیب بندی کف ساختمان 
  3. استفاده از پوکه معدنی پشت بام برای شیب بندی 
  4. در ساخت بلوک‌های ساختمانی

کاربرد پوکه معدنی در صنعت سدسازی

برای ارزیابی کاربرد پوکه معدنی در صنایع مختلف باید به مزایای استفاده از این اقلام در این حوزه ها توجه داشته باشید. برخی از مزایای به کارگیری این اقلام ساختمانی به شرح زیر هستند:

  • عایق حرارتی: با توجه به خاصیت عایق حرارتی پوکه معدنی، استفاده از آن می تواند مانع از تبخیر آب در پشت سدها گردد. به این وسیله می توان در مصرف آب نیز صرفه جویی نمود.
  • فیلتر: از پوکه معدنی می توان به عنوان فیلتر استفاده نمود تا به این وسیله مانع از ورود ذرات معلق به آب شد. به این وسیله می توان کیفیت آب را به میزان زیادی بهبود بخشید.
  • کاهش وزن: به دلیل وزن سبک پوکه در صورت استفاده از آن در سدسازی وزن سد به میزان زیادی کاهش خواهد یافت. به این وسیله هزینه سدسازی نیز کمتر خواهد شد.
  • مقاومت بالا در مقابل زلزله: مقاومت پوکه در مقابل زلزله به اثبات رسیده است زیرا وزن کمی دارد. به همین دلیل پوکه می تواند در افزایش مقاومت سد در مقابل زلزله موثر باشد. 

 

کاربرد پوکه معدنی در ساخت خمیردندان
کاربرد پوکه معدنی در ساخت خمیردندان

جمع بندی 

در این بخش در خصوص کاربردهای مهم انواع پوکه های معدنی که به صورت صنعتی و طبیعی تولید می شوند، اطلاعاتی را بررسی کردیم. کاربرد پوکه معدنی در ساخت تونل و مترو در صنایع شهرسازی، کاربردهای آن در حوزه تولید لوازم بهداشتی و آرایشی، کارایی پوکه در حوزه سلامت و پزشکی و همه و همه سبب افزایش توجه مشتریان به این اقلام معدنی و صنعتی شده است. شهرت این مواد معدنی در صنعت جهانی به دلیل ویژگی ها و خصوصیات مهم آن ها است که این اقلام را برای تولید بسیاری از محصولات مناسب کرده است. این محصولات در عرصه های مختلف کارایی قابل توجهی دارند و در سال های اخیر بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفته اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *