سنگی معدنی که امروز در مورد آن قرار است حرف بزنیم پوکه معدنی است و بسیاری از افراد دنیا حتما نام آن را شنیدن و با آن آشنا هستند و کاربردهای زیادی دارد که در ادامه به معرفی پومیس می پردازیم و با ویژگی ها و نحوه تشکیل آن آشنا خواهیم شد. همچنین در پوکه نت می توانید با بهترین قیمت پوکه معدنی راخریداری کنید.

تاریخچه پوکه معدنی

در قرن نوزدهم و در امپراطوری روم، سنگی با ارزش در بین مردم یونان و روم باستان که به نام پومیس شهرت دارد محبوبیت فراوانی داشت. این سنگ متخلخل و سبک که به زبان فارسی به آن پوکه معدنی می گویند که نوعی سنگ آتشفشانی است، این سنگ سبک در اثر سرد شدن سریع و تحت فشار گدازه های آتشفشان ایجاد می شود.
بارش باران روی مواد گدازه های آتشفشانی باعث افزایش املاح معدنی در این سنگ ها می شود. این سنگ ها که املاح زیادی برای گیاهان به وجود می آورد و این سنگ ها به علت اینکه ترکیبات لایه های زیرین پوسته زمین را دارا می باشند، املاح فراوانی دارا هستند و البته خاک، آب و هوا و شرایط تشکیل شدن آنها موجب می شود تا املاح معدنی دیگری به آنها اضافه گردد، از این رو این سنگ ها از نظر وجود املاح معدنی بسیار غنی می باشند.

همچنین بر اثر ترک خوردگی ها و عوامل دیگر انواع پوکه در رنگ و اندازه های مختلف بوجود می آید که بیشتر به رنگ سیاه و نخودی و سفید و خاکستری و قرمز رنگ موجود است و اولین انسان هایی که با پوکه ی معدنی برخورد کردند و از آن ها در مصارف مختلف استفاده کردند،رومی ها بودند البته پوکه معدنی در حقیقت یک سنگی می باشد که بافتش خشن و متخلخل است و در مقایسه با دیگر سنگ ها حجم یکسان و وزن خیلی کمی دارد.
اسکوریا نیز از دیگر سنگ های آتشفشانی حوضچه ای می باشد که کمی تفاوت با پومیس دارد، این سنگ دارای تخلخل بیشتری و همچنین دیواره های تو خالی کلفت تر و تیره تر و چگال تر دارا می باشد.

پوکه معدنی
تاریخچه پوکه

پوکه معدنی جز کدام سنگ ها می باشد

این سنگ معدنی که از سنگ های آتشفشانی است در جزیره ترا به وسیله مردمان بومی این محل جمع آوری شد و زمانی که بومی های جزیره ترا پوکه ی معدنی را یافتند فکر کردند همانند دیگر سنگ های موجود در طبیعت می باشد.

اما پس از مشاهده پوکه ی معدنی و انتقال این سنگ ها به محل زندگی خود، با وزن سبک آن برخورد کردند و شگفت زده شدند که این پومیس اندازه ی بسیار بزرگ اما وزنی ناچیز دارد! در این لحظه متوجه شدند که پوکه ی معدنی حتما از خواص زیادی برخوردار است که در آینده نه چندان دور به این موضوع پی خواهند برد، داشتن این مواد معدنی برای گیاهان و عایق بودن و وزن سبک و مقاومت بالا از مهم ترین ویژگی های پوکه معدنی تهران است.

خرید پوکه معدنی
نحوه تشکیل پوکه

آیا پوکه معدنی سنگ آتشفشانی است؟

پومیس یا همان پوکه ی معدنی زمانی ایجاد می شود که سنگ های با وزن زیاد و با فشار بالا از یک آتشفشان خارج می شوند و در بعضی موارد به علت کاهش فشار و دما به شکل همزمان و با سرعت بالا پودر می شوند و سنگی سبک با حفره های زیاد ایجاد می شود. در اثر هجوم گدازه های آتشفشانی به سوی دریچه ی آتشفشان قسمتی از سنگ ها به بیرون پرتاب می شوند که به علت تغییر ناگهانی دمای درون آتشفشان و بیرون و افت فشار گدازه هایی که از آتشفشان خارج می شوند یک گاز ایجاد می شود، که پوکه را در اندازه و رنگ های گوناگون ایجاد می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *