سنگی معدنی که امروز در مورد آن قرار است حرف بزنیم پوکه معدنی است و بسیاری از افراد دنیا حتما نام آن را شنیدن و با آن آشنا هستند و کاربردهای زیادی دارد که در ادامه به معرفی پومیس می پردازیم و با ویژگی ها و نحوه تشکیل آن آشنا خواهیم شد. همچنین در پوکه نت می توانید با بهترین قیمت پوکه معدنی راخریداری کنید.

تاریخچه پوکه معدنی

در قرن نوزدهم و در امپراطوری روم، سنگی با ارزش در بین مردم یونان و روم باستان که به نام پومیس شهرت دارد محبوبیت فراوانی داشت. این سنگ متخلخل و سبک که به زبان فارسی به آن پوکه معدنی می گویند که نوعی سنگ آتشفشانی است، این سنگ سبک در اثر سرد شدن سریع و تحت فشار گدازه های آتشفشان ایجاد می شود.
بارش باران روی مواد گدازه های آتشفشانی باعث افزایش املاح معدنی در این سنگ ها می شود. این سنگ ها که املاح زیادی برای گیاهان به وجود می آورد و این سنگ ها به علت اینکه ترکیبات لایه های زیرین پوسته زمین را دارا می باشند، املاح فراوانی دارا هستند و البته خاک، آب و هوا و شرایط تشکیل شدن آنها موجب می شود تا املاح معدنی دیگری به آنها اضافه گردد، از این رو این سنگ ها از نظر وجود املاح معدنی بسیار غنی می باشند.

همچنین بر اثر ترک خوردگی ها و عوامل دیگر انواع پوکه در رنگ و اندازه های مختلف بوجود می آید که بیشتر به رنگ سیاه و نخودی و سفید و خاکستری و قرمز رنگ موجود است و اولین انسان هایی که با پوکه ی معدنی برخورد کردند و از آن ها در مصارف مختلف استفاده کردند،رومی ها بودند البته پوکه معدنی در حقیقت یک سنگی می باشد که بافتش خشن و متخلخل است و در مقایسه با دیگر سنگ ها حجم یکسان و وزن خیلی کمی دارد.
اسکوریا نیز از دیگر سنگ های آتشفشانی حوضچه ای می باشد که کمی تفاوت با پومیس دارد، این سنگ دارای تخلخل بیشتری و همچنین دیواره های تو خالی کلفت تر و تیره تر و چگال تر دارا می باشد.

پوکه معدنی
تاریخچه پوکه

پوکه معدنی جز کدام سنگ ها می باشد

این سنگ معدنی که از سنگ های آتشفشانی است در جزیره ترا به وسیله مردمان بومی این محل جمع آوری شد و زمانی که بومی های جزیره ترا پوکه ی معدنی را یافتند فکر کردند همانند دیگر سنگ های موجود در طبیعت می باشد.

اما پس از مشاهده پوکه ی معدنی و انتقال این سنگ ها به محل زندگی خود، با وزن سبک آن برخورد کردند و شگفت زده شدند که این پومیس اندازه ی بسیار بزرگ اما وزنی ناچیز دارد! در این لحظه متوجه شدند که پوکه ی معدنی حتما از خواص زیادی برخوردار است که در آینده نه چندان دور به این موضوع پی خواهند برد، داشتن این مواد معدنی برای گیاهان و عایق بودن و وزن سبک و مقاومت بالا از مهم ترین ویژگی های پوکه معدنی تهران است.

بیشتر بخوانید: مزایای پوکه معدنی

خرید پوکه معدنی
نحوه تشکیل پوکه

آیا پوکه معدنی سنگ آتشفشانی است؟

پومیس یا همان پوکه ی معدنی زمانی ایجاد می شود که سنگ های با وزن زیاد و با فشار بالا از یک آتشفشان خارج می شوند و در بعضی موارد به علت کاهش فشار و دما به شکل همزمان و با سرعت بالا پودر می شوند و سنگی سبک با حفره های زیاد ایجاد می شود. در اثر هجوم گدازه های آتشفشانی به سوی دریچه ی آتشفشان قسمتی از سنگ ها به بیرون پرتاب می شوند که به علت تغییر ناگهانی دمای درون آتشفشان و بیرون و افت فشار گدازه هایی که از آتشفشان خارج می شوند یک گاز ایجاد می شود، که پوکه را در اندازه و رنگ های گوناگون ایجاد می کند.

چرا پوکه معدنی تخلخل زیاد و وزن سبکی دارد؟

در کوه های آتشفشانی مواد مذاب فوران کرده و مسیر خود را به سمت سطح زمین در پیش می گیرند. همان طور که می دانید در زیر زمین فشار بالایی وجود دارد و در مسیر حرکت، گازهای آتشفشانی توسط مواد مذاب جذب می شوند. در ادامه با رسیدن مواد مذاب به سطح زمین، با توجه به رطوبت و دمای کم سطح، مواد به سرعت سرد و سپس منجمد می شوند.

این فرایند سریع اتفاق می افتد و گازها و مواد معدنی در داخل مواد مذاب محبوس می شوند که این مساله دلیل اصلی تخلخل زیاد و وزن کم پوکه معدنی محسوب می گردد.

چرا پوکه را نوعی سنگ معدنی می دانیم؟

مواد مذابی که از اعماق زمین خارج می شوند در مسیر خود با املاح و مواد معدنی در تماس هستند. به دلیل دمای زیاد، مواد مذاب این مواد معدنی را در خود حل و ذوب می کنند. اما پس از رسیدن به سطح زمین و سرد شدن و تشکیل پوکه این مواد معدنی همچنان در داخل پوکه وجود دارد. به همین دلیل به این سنگ های سبک و کم وزن پوکه معدنی می گویند.

بیشتر بخوانید: پوکه معدنی قروه

انواع پوکه معدنی؛ آشنایی با پوکه معدنی

در صورتی که از پوکه  در کارهای ساخت و ساز و عمرانی استفاده کنید هیچ تفاوتی بین انواع مختلف آن وجود ندارد. لکن برای مصارف کشاورزی پوکه معدنی تنها گزینه شما خواهد بود. اگر بخواهیم پوکه معدنی را به لحاظ چگونگی شکل گیری تقسیم بندی کنیم دو نوع صنعتی و ساختمانی می توان برای آنها نام برد. اما اگر با توجه به اندازه و ظاهر پوکه های معدنی آنها را گروه بندی کنیم می توان برای آن انواع نخودی، بادامی، فندقی، عدسی و ماسه ای را در نظر گرفت.

پوکه معدنی سفید

همان طور که می دانید پوکه معدنی انواع مختلفی دارد که تقریبا همه آنها به یک روش مشابه تشکیل می شوند. تنها مساله ای که موجب تمایز آنها می شود رنگ پوکه های معدنی است. جنس املاح هر منطقه و عناصری که دارد، متفاوت است که این مساله موجب تغییر در رنگ پوکه های معدنی شده است. بر همین اساس می توان گفت پوکه معدنی سفید نیز درست مانند پوکه معدنی از ماگما تشکیل شده است که با خروج از دهانه آتشفشان، سریعا سرد و منجمد می شود.

اگر به پوکه معدنی سفید دقیق شوید متوجه خواهید شد که این نوع پوکه ذاتا به رنگ خاکستری روشن است که تقریبا متمایل به سفید است. پوکه معدنی سفید در ایران در اطراف کوه آتشفشانی سهند یافت می شود که به حالت نیمه فعال است. این کوه در اطراف شهرستان تبریز و بستان آباد قرار دارد که به همین علت، آن را پوکه معدنی سفید تبریز و یا پوکه معدنی سفید بستان آباد می نامند.

انواع پوکه معدنی سفید

پوکه معدنی سفید در اندازه های مختلفی استخراج می گردد که بر همین اساس در چند گروه کلی دسته بندی می گردد:

  • پوکه سفید ماسه ای
  • پوکه سفید عدسی
  • پوکه سفید نخودی
  • پوکه بادامی سفید

بیشتر بخوانید: قیمت پوکه معدنی

پوکه معدنی سیاه

یکی دیگر از انواع سنگ معدنی که به حالت گاز از دهانه کوه های آتشفشان خارج می گردد، پوکه معدنی سیاه است. گاز متصاعد شده در کناره ها و زمین آتشفشان بر روی زمین نشسته و پس از گذشت چند ساعت سرد می شود. در این حالت پوکه معدنی سیاه به حالت فله ای تشکیل خواهد شد.

تفاوت پوکه معدنی سیاه و سفید

اصلی ترین معیاری که می تواند کیفیت پوکه معدنی را تعیین کند، انجام آزمایش های تخصصی بر روی آن ها است. در این آزمایش ها باید میزان مقاومت فشاری ترکیبات ساختاری و درصد مواد موجود در ترکیبات تعیین گردد. با این حال می توان گفت در صورتی که پوکه معدنی وزن بسیار کمی داشته و دارای سطح متخلخلی باشد، کیفیت بالایی دارد.

بر اساس آزمایشات و تحقیقات انجام گرفته پوکه معدنی سیاه نسبت به پوکه معدنی سفید، درصد آهک کمتری دارد و به همین دلیل از استحکام بالایی برخوردار است. در بین معادن پوکه معدنی کشور، پوکه سیاه قروه در بین انواع مختلف به لحاظ پایداری و استحکام از استاندارد بیشتری برخوردار است. اما بهتر است بدانید پوکه معدنی سیاه وزن مخصوص بیشتری نسبت به پوکه معدنی سفید دارد و کمی سنگین تر از آن می باشد.

اما این مساله دلیل استفاده صرف از پوکه معدنی سیاه نیست و شما می توانید از هر دو نوع این پوکه ها و یا حتی ترکیبی از آنها برای مصارف گوناگون استفاده کنید. در حقیقت شما می توانید از پوکه معدنی سیاه و پوکه معدنی سفید بدون نگرانی استفاده کنید و برای این منظور در مورد انتخاب رنگ انواع مختلف نیز هیچ گونه دغدغه ای نداشته باشید.

کاربرد پوکه معدنی سفید و سیاه

کاربرد پوکه معدنی با توجه به ویژگی هایی که دارد، بسیار زیاد است که دلیل اهمیت این سنگ معدنی محسوب می شود. برخی از متداول ترین کاربردهای پوکه معدنی عبارت است از:

  • حذف آلاینده های محیط زیست به دلیل وجود مقدار زیادی آلومینیوم و اکسید سیلیس
  • پزشکی
  • صنایع راه سازی
  • در کشاورزی و کاشت گیاهان و تقویت آن ها
  • تصفیه فاضلاب
  • صنایع نساجی
  • زیباسازی شهری
  • ساخت آبنما
  • زیبا سازی آکواریوم

نحوه بوجود آمدن پوکه معدنی

پوکه معدنی و یا پومیس همان طور که اشاره شد نوعی سنگ آتشفشانی معدنی است. گدازه های آتشفشانی که حاوی گاز و آب فراوانی هستند با حرکت به سمت سطح زمین از دهانه آتشفشان به بیرون فوران می کنند. در اثر خنک و سخت شدن این گدازه ها، ماده ای سبک و معدنی شکل می گیرد که پوکه معدنی نامیده می شود.

انواع پوکه معدنی در ساختمان سازی
انواع پوکه معدنی در ساختمان سازی

کاربرد پوکه معدنی

بیش از نصف پوکه های معدنی و صنعتی که به حالت کارخانه ای تولید می شوند در تهیه مصالح ساختمانی سبکی از جمله بتن خام و بلوک بتنی به کار می روند. اما این تنها کاربرد پوکه معدنی نیست و حجم کمتری نیز در مصارف دیگر مانند سقف، باغبانی، محوطه سازی، کف، تولید مواد ساینده و … مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این پوکه معدنی گزینه مناسبی برای صیقل دادن شیشه، خرد کردن و تهیه و یا تمیز کردن فلزات مختلف به شمار می آید.

مصرف پوکه معدنی در حالت کلی در کاربری های زیر می باشد:

  1. در کشاورزی

پوکه معدنی ویژگی های بسیاری از قبیل تخلخل، وزن سبک، نفوذپذیر، حاوی مواد معدنی، ضد باکتری و … دارد. این ویژگی ها می توانند گیاهان را سالم نگه داشته و موجب رشد سریع آنها شوند و در ضمن از رشد گیاهان هرز نیز جلوگیری کند.

استحکام زیاد و وزن سبک پوکه معدنی آن را برای استفاده در ساختمان سازی و نیز تولید مصالح سبک مناسب کرده است.

  • استفاده از پوکه معدنی برای مقاومت در مقابل آتش و رطوبت

با توجه به این که پوکه معدنی از مواد مذاب آتشفشان ها تشکیل شده است، می توان نتیجه گرفت که بتواند در مقابل آتش مقاومت خوبی از خود به نمایش بگذارد.

  • به عنوان عایق صدا

در ساختار پوکه های معدنی حباب های ریزی وجود دارد که به همین خاطر به آن ویژگی عایق صوتی داده است. استفاده از پوکه معدنی می تواند آلودگی صوتی محیط را کاهش داده و آرامش بیشتری در فضا ایجاد کند.

  • برای ساخت بتن

برای ساخت بتن از نوعی پوکه معدنی به نام عدسی استفاده می شود این موضوع می تواند بتن را سبک تر کرده و برای ساخت سازه های سبک تر بهترین گزینه باشد. استحکام تراکمی، مقاومت در مقابل آتش، وزن سبک، ضریب حرارتی مناسب، ضرایب کشسانی، عایق صوت و حرارت از قابلیت های مهم نهفته در پوکه معدنی است.

این ویژگی ها باعث شده تا پوکه معدنی برای استفاده در قطعات پیش ساخته، بتن ساختمانی و پرکننده سبک گزینه ایده الی به شمار رود.

  • در آب نما

با توجه به مقاومتی که پوکه معدنی در مقابل ساییدگی و پوسیدگی در مقابل آب دارد می تواند برای ساخت آب نما ها نیز به کار رود.

آشنایی با پوکه معدنی
کاربرد پوکه معدنی و انواع آن
  • برای ساخت سدهای آبی

همان طور که قبلا اشاره کردیم پوکه معدنی می تواند با نگهداری آب در داخل خود از نفوذ آب به داخل زمین جلوگیری کند. با توجه به این مساله می توان از آن در ساخت سدهای آبی استفاده کرد .

       .در تصفیه خانه ها: 

کمبود آب مشکل بزرگی است که در سال های اخیر با آن مواجه هستیم. این مساله می تواند به بزرگترین مشکل انسان ها در آینده تبدیل گردد پس باید چاره ای برای آن بیاندیشیم. یکی از این راهکارها استفاده از پوکه معدنی برای تصفیه آب های آلوده است.

  • در آکواریوم

استفاده از پوکه معدنی در آکواریوم ها علاوه بر زیباسازی آنها، مزایای دیگری مانند از بین بردن باکتری های موجود در آب دارد.

استفاده از پوکه در تزئینات و ساخت آبنما
استفاده از پوکه در تزئینات و ساخت آبنما
  • در صنعت داروسازی

پوکه معدنی توانسته است تحولات عظیمی در داروسازی و تولید شامپو و صابون ایجاد کند. شامپوها و خمیر دندان های مختلفی می توان با استفاده از پوکه معدنی تهیه کرد که هر کدام خواص متفاوتی دارند.

در صورت تمایل جهت خرید پوکه برای ساختمان سازی اینجا را کلیک نمایید

  • برای تزئینات روی دیوارها

بهتر است اشاره کنیم که پوکه معدنی در طرح ها و رنگ های متعددی قابل ارائه است که هر کدام زیبایی خاصی دارند. به همین دلیل می توانند به عنوان تزئیناتی زیبا و چشم نواز بر روی دیوارها استفاده شوند.

  • در صنعت نساجی

امروزه پارچه های جین که سنگ شور شده باشند از محبوبیت بالایی برخوردار هستند. این نوع پارچه ها که آمار فروش شان نیز بالا است با استفاده از پوکه معدنی به صورت سنگ شور در می آیند.

  • در صنعت پزشکی

یکی از موارد استفاده از پوکه معدنی در پزشکی، تولید داروهایی است که برای ضدعفونی کردن زخم ها مورد استفاده قرار می گیرند. علاوه بر این توسط پوکه معدنی می توان سلول های مرده را از بدن جدا نمود.

  • استفاده از پوکه معدنی در شیب بندی

با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد پوکه معدنی به دلیل تخلخل بالا، وزن سبکی دارد و می تواند در ایده ال ترین شرایط وزن سازه را کاهش دهد. در ادامه این بحث می توان از پوکه برای استفاده در شیب حیاط، شیب پشت بام و شیب مابین طبقات استفاده نمود. (برای مطالعه مقاله پوکه معدنی در ساختمان سازی اینجا را کلیک نمایید)

  • برای مقاوم سازی

پوکه معدنی به دلیل موقعیت و نحوه شکل گیری متفاوتی که دارد و اینکه از درون آتشفشان خارج شده است، دارای مقاومت بسیار بالایی است. بر همین اساس ساختمان هایی که با استفاده از پوکه معدنی ساخته شوند، مقاومت خیلی زیادی دارند و در مقابل فشار زیاد از استحکام بالایی برخوردار هستند. در مقایسه با مصالح دیگر پوکه معدنی در مقام نخست به لحاظ مقاومت قرار دارد.

  • در مترو و تونل

به دلیل وزن کم پوکه معدنی می توان آن را بهترین گزینه در ساخت مترو و تونل معرفی کرد. با توجه به این که ساخت مترو و تونل معمولا در زیر زمین انجام می گیرد، به منظور ساخت آنها لازم است از دانه های سبک استفاده گردد. علاوه بر این، خاصیت عایق رطوبتی و صوتی پوکه معدنی می تواند در ساخت مترو و تونل نکته مثبتی تلقی گردد.

لاشه پوکه چیست؟

لاشه‌های پوکه‌ای که با نام پوکه معدنی آبنما نیز شناخته می‌شود، یکی از انواع پوکه‌های معدنی می‌باشد و ویژگی‌های پوکه معدنی را دارا می‌باشد. پوکه معدنی آبنما ساختاری متخلخل دارد و همین باعث شده تا وزن کمی نیز داشته باشد اما با این وجود از سختی بالایی برخوردار است و مقاومت خوبی دارد. محل استخراج این نوع پوکه در مناطق آتشفشانی و نزدیک به کوه‌های آتشفشانی می‌باشد و شما می‌توانید به راحتی و با شناخت از این سنگ آن را در این منطقه‌ها پیدا کنید.

رنگ بندی‌های خاص این مدل پوکه معدنی که بخاطر ترکیب مواد مذاب با عناصر و موادی دیگر به وجود می‌آید، باعث شده تا بتوان از آن برای مصارف زیادی استفاده کرد که در بخش های بعد این مقاله به آن اشاره می‌کنیم‌.

بیشتر بخوانید: قیمت پوکه معدنی

انواع لاشه پوکه

لاشه پوکه که یکی از انواع پوکه‌های معدنی و از خانواده سنگ‌های آتشفشانی است، خود نیز دارای انواع مختلفی می‌باشد. در زیر دو نوع از این نوع سنگ آتشفشانی را برای شما نام می‌بریم و توضیحاتی را درباره هر نوع برای شما بیان می‌کنیم.

  • لاشه‌های پوکه ورقه‌ای:

    سنگ آتشفشانی پوکه ورقه‌ای یکی از انواع پوکه معدنی آبنما است و نحوه تشکیل آن بدین صورت است که مواد مذاب که در حال خارج شدن از درون زمین هستند پس از اینکه از دهانه خارج می‌شوند، از حرارت آن‌ها کم شده و کم کم سرد می‌شوند و به صورت لایه‌ای بر روی هم قرار می‌گیرند. در حین سرد شدن حباب‌های هوای درون مواد مذاب و گدازه‌ها که اصطلاحا به آن ماگما می‌گویند، از درون گدازه‌ها خارج شده و باعث متخلخل شدن این پوکه‌ها می‌شوند. جنس بلور‌هایی که در این نوع پوکه وجود دارد، بیشتر کوارتز و فلدسپار می‌باشد.

  • لاشه‌های پوکه مالون:

    پوکه‌های مالون در واقع در اثر چکش زدن به پوکه‌های ورقه‌ای به وجود می‌آیند و به قطعات کوچکی تبدیل می‌شوند. این پوکه‌ها نیز متخلخل و دارای حفره‌های زیاد هستند و با این وجود دارای سختی و مقاومت بالایی می‌باشند. جنس بلور‌های این نوع از پوکه‌ها همچون پوکه ورقه‌ای از کوارتز و فلدسپار است.

مصارف لاشه پوکه

در قسمت‌های قبلی در رابطه با لاشه پوکه توضیحاتی را بیان کردیم و گفتیم که یکی از انواع پوکه‌های معدنی که از سنگ‌های آتشفشانی است، به وجود می‌آید و در اطراف کوه‌های آتشفشانی به فراوانی یافت می‌شود. از این سنگ آتشفشانی برای مصارف مختلفی استفاده می‌شود اما عمده ترین مصارف آن، استفاده از آن در ساخت آبنما و طرح‌های تزئینی در ساختمان می‌باشد.

این پوکه بخاطر مقاومت بالایی که در شرایط مختلف آب و هوایی دارد بهترین گزینه برای انتخاب و استفاده از آن برای ساخت آبنما می‌باشد. همچنین این پوکه در ابعاد بزرگی می‌تواند به محل مورد نظر برای استفاده انتقال پیدا کند و در آنجا برش خورده و یا در اثر ضربه خرد شده و مورد استفاده قرار بگیرد. از این مدل از پوکه برای تزیین دیوار‌ها در باغ‌ها نیز استفاده می‌شود. اگر کمی دقت کنید متوجه می‌شوید که تمام این مصارف ارتباطی با ویژگی‌های این پوکه یعنی مقاومت بالای آن و وزن سبک و رنگ‌بندی‌های مختلف آن دارد.

لاشه پوکه
پوکه معدنی آبنما

لاشه پوکه را از کجا می توان تهیه کرد؟

لاشه‌های پوکه که از انواع پوکه معدنی است در مناطق آتشفشانی بسیار وجود دارد. اما یکی از بهترین مناطقی که می‌توان این نوع سنگ آتشفشانی را در آنجا پیدا کرد، معادن پوکه قروه هستند که بهترین پوکه‌ها را برای استفاده و مصرف دارند. شما می‌توانید این نوع از پوکه‌های معدنی را به صورت عمده از پوکه نت سفارش دهید و اطمینان کامل داشته باشید که این پوکه از معادن پوکه قروه کشف و استخراج شده است و با کیفیت ترین پوکه‌ها به دست شما می‌رسد.

از دیگر امکاناتی که پوکه نت در اختیار شما گذاشته است می‌توان به حمل و نقل این پوکه‌های معدنی به اکثر مناطق ایران به وسیله ماشین‌‌های سنگین اشاره کرد. تمامی این امکانات که توسط این شرکت در اختیار شما قرار داده می‌شود باعث راحتی کار شما شده و همچنین خیال شما را از بابت کیفیت بالای آن و تهیه آن از بهترین معدن، راحت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *