برخی از فروشندگان در کشور ما مدل های نامرغوب پوکه را برای مشتریان ارسال می کنند و موجب بی اعتمادی در این زمینه می شوند. به همین خاطر آشنایی با بهترین دسته بندی های این پوکه معدنی اهمیت دارد. شما می توانید با در نظر گرفتن برخی ویژگی ها در ساختار این مواد معدنی به مرغوبیت یا عدم مرغوبیت آن ها پی ببرید. برای تشخیص بهترین پوکه معدنی و کسب اطمینان از کیفیت آن ها باید به این موارد دقت داشته باشید.

ویژگی های بهترین پوکه های معدنی ایران

این روزها پوکه ها به یکی از مصالح محبوب در عرصه ساخت و ساز، صنایع راه سازی و… تبدیل شده اند. استقامت بالا و سبکی وزن هر یک از این مصالح سبب افزایش شهرت و محبوبیت پوکه ها در این حوزه شده است. برخی راهکارها در این زمینه به شما کمک می کنند که بهترین ها را برای مصارف خود انتخاب کنید. این موارد را در زیر مشاهده می کنید:

ویژگی بهترین پوکه معدنی
ویژگی بهترین پوکه معدنی

 

چگالی پایین پوکه

یکی از مهمترین نشانه های بهترین پوکه معدنی چگالی و وزن پایین آن است. برای بررسی این ویژگی، پوکه ها را پس از خرید بر روی باسکول می برند. در صورتی که عدد نشان داده شده بیش تر از حد ایده آل باشد، مرغوبیت پوکه زیر سوال می رود. دلیل افزایش استفاده از این مصالح وزن کم و در عین حال مقاومت بالای آن ها است، به همین خاطر در نظر گرفتن این ویژگی برای استفاده بهتر از هر یک از این مصالح اهمیت دارد. هر یک متر مکعب از انواع پوکه های معدنی مرغوب با هر نوع دانه بندی چگالی در حدود 600 کیلوگرم دارد. در صورتی که این مقدار در خصوص پوکه انتخابی شما بیشتر شود، کیفیت آن کمتر از حد مطلوب است.

میزان سختی پوکه

زمانی که میخواهید برای خرید بهترین پوکه معدنی اقدام کنید، باید میزان سختی پوکه ها را نیز بررسی کنید. در صورت استقامت بالای پوکه معدنی، مقاومت آن در برابر ضربه، حرارت و فشار افزایش می یابد. در زمینه بررسی استقامت پوکه ها دستگاه ها و ابزارهای آزمایشگاهی وجود دارند. برخی از دسته بندی های پوکه معدنی پیش تر با استفاده از این ابزارها تست شده اند و مقاومت آن ها تایید شده است. از میان آن ها می توان به پوکه معدنی قروه اشاره کرد.

میزان تخلخل سطح پوکه معدنی

هر چه میزان تخلخل پوکه های معدنی بیشتر باشد، چگالی ماد مورد نظر کمتر بوده و در نتیجه وزن آن نیز کاهش می یابد. به این ترتیب سبک سازی سازه ها در پروژه های مختلف با استفاده از پوکه انتخابی ساده تر می شود. به همین خاطر این معیار نیز یکی از ویژگی های تعیین بهترین پوکه معدنی در ایران به شمار می رود.

وضعیت رنگ پوکه معدنی

برای انتخاب بهترین پوکه معدنی در ایران باید به وضعیت رنگ آن نیز دقت داشته باشید. پوکه ها در رنگ های مختلفی در معادن متعدد کشور ما استخراج می شوند و هر یک ویژگی های خاص خود را دارند. پوکه های تیره و سیاه بهترین نوع این مصالح در طبیعت هستند. مدل هایی که رنگ روشنی دارند ناخالص بوده و برخی از ترکیبات آن ها را آهک تشکیل داده است. البته برخی معتقدند که معیار خاصی برای انتخاب رنگ پوکه ها در این حوزه وجود ندارد. اما برای جلوگیری از ریسک در خصوص تعیین کیفیت پوکه ارزیابی این مسئله نیز اهمیت دارد.

محل برداشت پوکه

یکی دیگر از مواردی که در تعیین بهترین پوکه معدنی ایران تاثیرگذار است، محل استخراج این مصالح است. بسته به شرایط جغرافیایی منطقه برداشت پوکه، نوع و ویژگی های آن متفاوت خواهد بود. در مناطقی مانند بستان آباد، احمد آباد و.. اغلب پوکه های معدنی با درصد خلوص مناسب برداشت می شوند که نشان از کیفیت بالای این مصالح دارد. در صورتی که در منطقه جغرافیایی مورد نظر پوکه ها با جنسی سست برداشت می شوند بی شک پوکه انتخابی شما نیز مناسب نخواهد بود.

وضعیت آب و هوایی محل برداشت پوکه معدنی

برای خرید پوکه معدنی باید به وضعیت جوی و آب و هوایی منطقه استخراج آن نیز دقت کنید. در مناطق جغرافیایی با آب و هوای سرد و مرطوب پوکه های معدنی با کیفیت بیشتری استخراج می شوند. در این شرایط آب و هوایی مواد مذاب پس از خروج از آتشفشان فورا سرد شده و استحکام آن ها بیشتر خواهد شد. به همین خاطر میزان مقاومت آن ها به نسبت سایر دسته بندی های پوکه بیشتر است.

بهترین پوکه معدنی در ایران
بهترین پوکه معدنی در ایران

وسعت معدن پوکه معدنی

در زمان خرید پوکه باید اطلاعات دقیق تری در رابطه با معدن برداشت پوکه به دست آورید. شرایط مربوط به معدن استخراج پوکه تعیین کننده میزان کیفیت این مصالح کاربردی خواهد بود. در صورتی که معدن پوکه انتخابی وسیع تر و بزرگتر باشد، نیزان ناخالصی موجود در مصالح به دست آمده در آن نیز بسیار کمتر خواهد بود. به این ترتیب بزرگی معدن پوکه می تواند یک امتیاز محسوب شود.

بیشتر بخوانید: قیمت پوکه معدنی 

دانه بندی پوکه معدنی

در دنیای صنعت انواغ پوکه معدنی قروه با دانه بندی ها و سایزهای گوناگونی استخراج شده و در دسترس مشتریان قرار می گیرند. هر یک از ابعاد این پوکه ها برای برخی مصارف مناسب هستند. به همین خاطر در انتخاب بهترین نوع پوکه معدنی در ایران باید به این نکته مهم نیز دقت داشته باشید. برخی از پوکه ها برای شیب بندی در محیط ساختمان به کار می روند و برخی برای ساخت سقف مناسب هستند. به این ترتیب انتخاب بهترین نوع پوکه بر اساس دانه بندی و ابعاد این محصولات نیز انجام می شود.

طبیعی و صنعتی بودن پوکه

برخی از پوکه های معدنی به صورت صنعتی و کارخانه ای تولید می شوند. بی شک مدل های کارخانه ای کیفیت پوکه های معدنی که از دل طبیعت استخراج می شوند را ندارند. برخی از مدل های کارخانه ای پوکه با قیمت بیشتری در دسترس مشتریان قرار می گیرند. شکل و اندازه این پوکه ها همگی یکسان است. اما پوکه های معدنی با اشکال غیر همسان تولید می شوند. مدل های طبیعی پوکه و مواردی که از معادن به دست می آیند، اغلب کیفیت بیشتر و بهتری دارند.

میزان مواد معدنی در پوکه

برای ارزیابی این ویژگی نیز باید به آزمایشگاه های حرفه ای مربوط به این حوزه مراجعه کنید. اما به طور کلی میزان مواد معدنی موجود در پوکه و خالص بودن آن ها یکی از نشانه های پوکه مرغوب به شمار می رود. به همین جهت در صورتی که قصد خرید عمده پوکه های معدنی را از یک مدل به خصوص دارید، حتما نوع مواد معدنی به کار رفته در ساختار آن ها را ارزیابی کرده و آن ها را بررسی کنید. به این ترتیب بهترین نوع پوکه مشخص خواهد شد. پوکه هایی که میزان ناخالصی بیشتری دارند، با وزن بیشتر، عایق کاری کمتر و مقاومت پایین تر در محیط ساختمان به کار می روند.

جمع بندی

در این بخش در رابطه با برخی ویژگی های پوکه های معدنی مرغوب در سر تا سر کشور اطلاعاتی را بررسی کردیم. هر یک از دسته بندی های این پوکه ها با مزایای مهمی در این حوزه شناخته می شوند و برای بسیاری از پروژه ها مناسب خواهند بود. پوکه های مرغوب هم از نظر شکل ظاهری و هم بر اساس منطقه استخراج تشخیص داده می شوند. در این زمینه برخی آزمایش های تخصصی نیز برای انتخاب بهترین نوع این مصالح مناسب خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *