همان طور که می دانید پوکه معدنی، نوعی سنگ معدنی است که با سرد شدن ماگما در دامنه کوه های آتشفشانی تشکیل می شود. وزن مناسب پوکه معدنی معمولا کم است و به همین دلیل می تواند بر روی آب به حالت شناور باقی بماند. البته بهتر است اشاره کنیم که وزن پوکه با اندازه آن رابطه معکوس دارد. به عبارتی هر چه پوکه معدنی اندازه کوچکتری داشته باشد، وزن بیشتری خواهد داشت. دلیل استفاده از پوکه در صنعت ساختمان سازی نیز وزن سبک آن عنوان می شود. 

وزن پوکه برای سبک سازی ساختمان

برای اندازه گیری وزن پوکه از واحد کیلوگرم بر متر مکعب استفاده می شود. همان طور که اشاره شد، وزن پوکه ها یکسان نیست و با توجه به اندازه و نوع آنها متغیر است. در ادامه به وزن مناسب پوکه معدنی بر اساس انواع مختلف اشاره می کنیم:

  1. وزن مناسب پوکه معدنی فندقی: عمده کاربرد پوکه در کارهای ساختمانی است که پوکه فندقی نیز برای همین منظور گزینه مناسبی است. از این نوع پوکه معدنی می توان در کف سازی و یا شیب بندی استفاده نمود. وزن این نوع پوکه معدنی بین 500 تا 600 کیلوگرم بر هر متر مکعب است.
  2. وزن مناسب پوکه معدنی ماسه ای: معمولا از پوکه ماسه ای برای ساخت و تولید بلوک های ساختمانی استفاده می شود. وزن این نوع پوکه نیز حدود 850 تا 1000 کیلوگرم بر هر متر مکعب برآورد شده است.

    پوکه معدنی برای ساختمان سازی
    پوکه معدنی برای ساختمان سازی
  3. وزن پوکه نخودی: برای ساخت بلوک های پوکه ای می توان از نوع نخودی آن نیز استفاده کرد که وزنی معادل 600 تا 700 کیلوگرم بر هر متر مکعب دارد.
  4. پوکه کله مورچه: برای ساخت بلوک های سبک عمدتا از این نوع پوکه استفاده می شور زیرا دارای وزنی برابر با 650 تا 750 کیلوگرم بر هر متر مکعب می باشد.
  5. وزن مناسب پوکه معدنی مخلوط: به منظور پر کردن هوای داخل تونل ها از پوکه مخلوط که وزنی معادل 600 تا 700 کیلوگرم بر هر متر مکعب دارد، استفاده می شود.
  6. سنگ پوکه: در ساخت آبنما و موارد مشابه از سنگ پوکه استفاده می شود که 600 تا 700 کیلوگرم بر هر متر مکعب وزن دارد.
  7. وزن مناسب پوکه معدنی عدسی: اصلی ترین کاربرد این نوع از پوکه ها در ساخت دیوار و بلوک است که وزن مناسب پوکه معدنی عدسی معادل 600 کیلوگرم بر هر متر مکعب است.

علاوه بر این موارد انواع دیگری از پوکه مانند پوکه قروه که معمولا به صورت فله ای به فروش می رسند نیز وجود دارد که وزن های متمایزی دارند.

اهمیت تاثیر وزن مصالح ساختمانی در ساختمان سازی؟

 در ابتدا بهتر است بدانید استفاده از مصالحی با وزن سنگین از جمله آجر، سیمان و موارد مشابه آنها، لزوما موجب افزایش مقاومت سازه نخواهد شد. تنها صرف استفاده از این مصالح نمی تواند ایمنی ساختمان را در مقابل عواملی مانند زلزله و یا سیل تامین کند. از سوی دیگر استفاده از مصالح سبک فولادی، با وجود وزن کمتر می توانند چندین برابر بیشتر مقاومت نمایند.

با توجه به مطالبی که اشاره کردیم می توان دلیل توجه مهندسان و طراحان ساختمان را به امر سبک سازی سازه از نظر مهندسی و فنی توجیه نمود. در پروژه های ساخت و ساز و معماری دلایل مهمی وجود دارد که بتوان تاثیر وزن مصالح بر ساختمان سازی را بهتر درک کرد. برخی از مهمترین این دلایل عبارتند از:

چرا پوکه معدنی وزن سبکی دارد؟

دلیل سبکی پوکه معدنی به نحوه تشکیل آن بر می گردد. در زمان فوران گدازه های آتشفشانی و رسیدن مواد مذاب به سطح زمین، این مواد که حرارت بسیار زیادی دارند با هوای سطح زمین برخورد می کنند. این موضوع موجب تشکیل حباب های ریز بسیاری در سطح پوکه معدنی می گردد که در نهایت حفره های ریز و درشتی در بافت آن ایجاد می گردد. وجود این حفره ها و به عبارتی خلل و فرج ایجاد شده، دلیل اصلی سبکی وزن پوکه معدنی می باشد. 

وزن پوکه در ساختمان سازی
اهمیت وزن سبک پوکه در ساختمان سازی

 

چرا وزن پوکه معدنی در سبک سازی ساختمان مهم است؟

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا از پوکه معدنی برای سبک سازی ساختمان استفاده می گردد و اصلا وزن پوکه تا چه اندازه در این موضوع تاثیرگذار است؟ همان طور که در مطالب قبلی اشاره شد، برخورداری از چگالی کم و سبک بودن پوکه معدنی عمده ویژگی آن به شمار آمده و دلیل استفاده گسترده از این سنگ معدنی محسوب می گردد. 

مقاوم سازی سازه در صنعت ساختمان سازی همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است. استفاده از پوکه معدنی در ساختمان های مدرن امروزی نیز بر همین مبنا می باشد. برخورداری از ویژگی های منحصر به فردی از جمله مقاومت و استحکام زیاد، سبکی قابل توجه، ایجاد عایق رطوبتی و حرارتی و … موجب انتخاب پوکه معدنی به عنوان بهترین گزینه شده است. البته پوکه معدنی دارای انواع مختلفی است که در کنار داشتن ویژگی های خاص، به لحاظ اقتصادی نیز می تواند انتخاب مقرون به صرفه ای باشد. 

همان طور که می دانید ایران یکی از کشورهای زلزله خیز در دنیا به شمار می آید. به طوری که در سال های گذشته شاهد زلزله های شدید در کشورمان بودیم که برخی از آنها تلفات مالی و جانی بسیار زیادی به بار آورده اند. با توجه به چنین بلایای طبیعی، سبک سازی ساختمان ها و در نتیجه مقاوم سازی آنها اهمیت پر رنگ تری به خود می گیرد. چرا که در صورت سبک سازی ساختمان ها است که می توان در زمان وقوع زلزله به دلیل وزن کمتر سازه، از وارد شدن آسیب های جدی جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *