پوکه معدنی را می توان نوعی سنگ معدنی معرفی کرد که با توجه به ظاهر اسفنجی آن، وزن بسیار سبکی دارد. این نوع سنگ معدنی در فوران آتشفشانی ایجاد می گردد. پوکه معدنی در حوزه ساختمان سازی نیز کاربردهای بسیاری دارد و آن را با نام های مختلفی در این حوزه ممکن است بشناسید از جمله: پوکه، پوکه معدنی، پوکه ساختمانی، پامیس و پومیس. اما به صورت رایج و در بین بیشتر مصرف کنندگان، بهترین پوکه ساختمانی را پوکه معدنی می نامند.

پوکه معدنی که در لاتین به آن پومیس گفته می شود، توسط یونانی ها برای اولین بار مورد استفاده قرار گرفت. این نوع سنگ معدنی ارزش بسیاری دارد و با توجه به شرایط خاص هنگام شکل گیری آن، ویژگی های خاص به خود می گیرد. اصلی ترین ویژگی منحصر به فردی که برای پوکه معدنی می توان نسبت داد، حجم بالا در عین سبکی آن است. علاوه بر این، درجه سختی بالا و مقاومت مناسب در برابر حرارت از دیگر ویژگی های منحصر به فرد پوکه معدنی است.

انواع پوکه ساختمانی کدام است؟

در حالت کلی پوکه ها را به دو گروه اصلی پوکه معدنی یا ساختمانی و پوکه صنعتی تقسیم بندی می کنند. که در ادامه به هر دو مورد و انواع آنها اشاره می کنیم.

انواع پوکه ساختمانی
انواع پوکه ساختمانی

این نوع از سنگ های معدنی را باید حاصل فعالیت های آتشفشانی دانست. اصلی ترین مزیتی که پوکه معدنی در مقایسه با مصالح ساختمانی مانند ماسه و شن دارد، برخورداری از درجه سختی زیاد و وزن مخصوص خیلی کم است. شما می توانید این سنگ معدنی را در رنگ های خاکستری مایل به سفید، سفید و یا زرد مشاهده کنید. 

دانه بندی های متنوعی از ذرات ریز غباری تا قطعاتی با قطر بیشتر از 100 میلیمتر می توان برای پوکه معدنی متصور شد. هر کدام از این دانه بندی ها با توجه به اندازه ای که دارند برای مصارف خاصی به کار می روند. در ادامه به انواع پوکه معدنی اشاره می کنیم:

  1. پوکه معدنی عدسی: در بازار مصالح ساختمانی می توانید این نوع از پوکه معدنی را با وزن 550 تا 600 کیلوگرم و اندازه 10 تا 15 میلیمتر خریداری کنید. کاربرد این نوع پوکه معدنی در ساخت بلوک های سبک، سقف و دیوار می باشد.
  2. پوکه معدنی نخودی: پوکه نخودی را تقریبا می توان شبیه پوکه عدسی معرفی کرد؛ زیرا به لحاظ اندازه و وزن کاملا شبیه یکدیگر هستند. تفاوت اصلی این دو نوع پوکه در مقاومت بسیار زیاد پوکه نخودی و همچنین وزن سبک آن است. برای استفاده در بین طبقات، پوکه نخودی می تواند انتخاب بهتری باشد.
  3. پوکه معدنی بادامی: پوکه بادامی کاملا شبیه پوکه های معدنی نخودی و عدسی است و تنها تفاوت آن، در بزرگتر بودن سایز آن است. علت ارزان بودن این پوکه را نیز می توان به همین دلیل دانست. 
  4. پوکه معدنی سیاه: پوکه های ساختمانی که از معادن روباز استخراج می گردند پوکه معدنی سیاه نامیده می شوند. این نوع پوکه در مصارفی از قبیل شیب بندی پشت بام، دیوار چینی، ساخت دیواره تونل ها، ساختمان سازی، ساخت آب نماها، کشاورزی و … مورد استفاده قرار می گیرد.
  5. پوکه معدنی ماسه ای: ابعاد پوکه ماسه ای بین 0 تا 5 میلیمتر بوده و وزنی بین 800 تا 900 کیلوگرم دارد. از عمده کاربری این نوع پوکه معدنی می توان به مواردی از جمله ساخت بتن، ساخت بلوک های سقفی و دیواری و همچنین پر کردن سطح لوله اشاره کرد.

برای تهیه پوکه صنعتی خاک رس را در کوره های گردان که دمایی برابر با 1200 درجه سانتیگراد دارند، منبسط می کنند. از نظر شکل ظاهری، پوکه صنعتی دارای خلل و فرج قهوه ای رنگ ریز بر روی لایه میکروسکوپی خارجی بوده و در قسمت داخلی به صورت بافت سلولی سیاه رنگی هستند. در حقیقت خاک رس طی پروسه خاصی فرآوری شده و پوکه صنعتی به دست می آید.

بهترین نوع پوکه ساختمانی کدام پوکه میباشد؟

طبق گزارش پوکه معدنی عبدی برای مصارف ساختمان سازی بهترین انتخاب، انواع مختلف پوکه معدنی است که کاربردهای بسیاری دارند. البته نوع پوکه معدنی بر اساس نوع کاربرد آن انتخاب می گردد که در ادامه در این مورد اطلاعات بیشتری ارائه می دهیم.

بهترین پوکه ساختمانی
بهترین پوکه برای ساختمان سازی

برای این منظور دانه های پوکه معدنی که دارای اندازه های متوسط تا ریز هستند گزینه مناسبی محسوب می شوند. در این حالت پوکه معدنی می تواند جایگزین سنگدانه ها و ماسه شده و موجب سبکی وزن بتن گردد.

پوکه مخلوط برای چنین مواردی به کار می رود که دارای اندازه های مختلفی است. این نوع از پوکه معدنی به دلیل سایزهای مختلفی که دارد می تواند به راحتی همه نقاط خالی را پر کرده و به خوبی سطح را پوشش دهد. به دلیل پوشش مناسب، می توان انتظار داشت که استحکام کف و شیب بیشتر شود.

برای چنین مواردی باید از نوعی پوکه معدنی که اندازه بزرگتری دارد استفاده شود که در اصطلاح به آن لاشه پوکه گفته می شود.

به منظور تبادل دما مابین بخش های مختلف در مکان هایی مانند موتورخانه، آسانسور، لوله های آب و کاهش آلودگی صوتی و … می توان از پوکه معدنی سفید و یا پوکه معدنی سیاه استفاده کرد. البته لازم به ذکر است که برای چنین کاربری هایی پوکه هایی با اندازه های متوسط تا بزرگ مناسب می باشند.

برای ساخت چنین بلوک هایی، پوکه سیاه قروه را با پوکه سفید تبریز و به عبارتی انواع مختلفی از بهترین نوع پوکه معدنی و در کارگاه ترکیب می کنند. بلوک تهیه شده به این روش در دیوارچینی به کار می رود. البته پوکه های ریزدانه ای مانند پوکه پودری و عدسی به لحاظ اندازه، بهترین پوکه معدنی برای چنین مصارفی هستند.

پوکه معدنی قروه بهترین نوع پوکه ساختمانی

بهترین پوکه ساختمانی، پوکه معدنی قروه است که در شهرستان قروه و بر اثر فعالیت های آتشفشانی تولید می گردد. پوکه های قروه ای که در این شهرستان استخراج می شوند، کیفیت بسیار بالایی دارند و با رنگ های متفاوت و در سایزهای مختلف می باشند. لازم به ذکر است که به هر اندازه ای که وزن پوکه معدنی کمتر باشد، به همان اندازه می تواند در مقاوم سازی سازه و استحکام آن، تاثیر مثبت داشته باشد.

پوکه قروه در صورتی می تواند تشکیل گردد که گازی که در داخل گدازه های آتشفشان وجود دارد، شروع به سرد شدن کند. دلیل اصلی وزن سبک پوکه قروه را می توان در وجود حباب های فراوان و یا همان خلل و فرج موجود در آن دانست. 

طیف رنگی این نوع از پوکه متنوع است به طوری که از رنگ سیاه تا قهوه ای و خاکستری روشن قابل عرضه است و بنا به کاربردی که مدنظر دارید می توانید از اندازه های مختلف آن به عنوان بهترین پوکه ساختمانی خریداری کنید.

پوکه معدنی قروه و ویژگی های آن

برخی از ویژگی های پوکه معدنی قروه که آن را تبدیل به بهترین پوکه ساختمانی کرده است عبارت است از:

پوکه معدنی قروه در ساختمان سازی
پوکه معدنی قروه در ساختمان سازی
  1. سبکی پوکه قروه به اندازه ای است که حتی می تواند بر روی آب به حالت شناور باقی بماند.
  2. پوکه معدنی قروه به دلیل داشتن نقطه ذوب بالا، می تواند نقش عایق حرارتی را داشته باشد.
  3. از دیگر ویژگی های این نوع پوکه معدنی عایق صوتی بودن آن است.
  4. به دلیل استحکام زیادی که دارد، می توان به منظور مقاوم سازی سازه ها از آن استفاده نمود.
  5. پوکه قروه را می توان ضد موریانه و حشرات مختلف معرفی کرد.
  6. پوکه قروه در مقابل انبساط و انقباض های شدید بسیار مقاوم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *